|
Bewegingsonderwijs
|
Maat en Ritme
|
|
|
Wat heb je nodig?
- Geslagen stapritme op tam tam / trommel.
- Een huppelritme spelen alle noten even lang.
- Verschillende nootlengte spelen.
|
|
Volgorde van leervoorstellen
Stappen voor- en achteruit of huppelen vooruit. Afwisselen met klappen / rompacties en of
dansacties op de plaats.
Zie verder bij tips voor de leerkracht.
|
|
Richting en ruimte gebruik
Route kiezen door de ruimte met bochten en gehoekt op de plaats.
|
groepering
- Individueel
Naar:
- Meertallen met bijv. zes leerlingen.
|
Tips voor de leerkracht
- Op geslagen ritme afwisselend aantal maten stap en een aantal maten
huppelritme slaan.
- Huppelen of stappen op gehoorde muziek, eigen route kiezen.
- Net zoals de vorige alleen nu in de lengte van het lokaal.
- Je mag zelf steeds meer wisselen tussen mogelijkheid een en twee, maar je mag NIET botsen.
- Muziekcassette laten horen
- Pas na het horen gaan de leerlingen bezig.
- Individueel heen en weer keuze uit huppelen of stappen.
- individueel in omgangsbaan en tempo.
- Muziekcassette
- Maak zestallen
elk werkgroepje in een zaalgedeelte.
- In een kringetje gaan staan en op de plaats met armen buigen en strekken heen en weer.
- Een bedenkt een dansje en de rest doet het na, bedenker wisselt. alles op de plaats.
- stappend verplaatsen achter elkaar in de kring.
- eentje doet wat voor tijdens het bewegen de anderen doen het na rol bedenker wisselt.
|
|
|
Copyright © 2000 - 2005 Lesidee. Alle rechten voorbehouden. |
|