groep1-2 groep3-4 groep5-6 groep7-8 contact onzeNieuweSite

Bewegingsonderwijs

Maat en Ritme

Wat heb je nodig?
  1. Geslagen stapritme op tam tam / trommel.
  2. Een huppelritme spelen alle noten even lang.
  3. Verschillende nootlengte spelen.
Volgorde van leervoorstellen

Stappen voor- en achteruit of huppelen vooruit. Afwisselen met klappen / rompacties en of dansacties op de plaats.

Zie verder bij tips voor de leerkracht.
Richting en ruimte gebruik

Route kiezen door de ruimte met bochten en gehoekt op de plaats.
groepering
  1. Individueel
  2. Naar:
  3. Meertallen met bijv. zes leerlingen.
Tips voor de leerkracht
  1. Op geslagen ritme afwisselend aantal maten stap en een aantal maten huppelritme slaan.
    • Huppelen of stappen op gehoorde muziek, eigen route kiezen.
    • Net zoals de vorige alleen nu in de lengte van het lokaal.
    • Je mag zelf steeds meer wisselen tussen mogelijkheid een en twee, maar je mag NIET botsen.
  2. Muziekcassette laten horen
    • Pas na het horen gaan de leerlingen bezig.
    • Individueel heen en weer keuze uit huppelen of stappen.
    • individueel in omgangsbaan en tempo.
  3. Muziekcassette
    • Maak zestallen
      elk werkgroepje in een zaalgedeelte.
    • In een kringetje gaan staan en op de plaats met armen buigen en strekken heen en weer.
    • Een bedenkt een dansje en de rest doet het na, bedenker wisselt. alles op de plaats.
    • stappend verplaatsen achter elkaar in de kring.
    • eentje doet wat voor tijdens het bewegen de anderen doen het na rol bedenker wisselt.


Copyright © 2000 - 2005 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.