groep1-2 groep3-4 groep5-6 groep7-8 contact onzeNieuweSite

Bewegingsonderwijs

Maat

Wat heb je nodig?
  1. Iets in ritme mee aan te kunnen geven. Een trommel of twee houtjes of zo. Je handen kan natuurlijk ook. Belangrijk is dat alle tikken even lang zijn.
Volgorde van leervoorstellen
  1. Op je eigen manier op het stampritme heen en weer of kris kras door de ruimte bewegen.
  2. Stappen / marcheren op het geslagen ritme tot je geen muziek meer hoort.
  3. In tweetallen tegenover elkaar aan weerszijde van de ruimte en dan naar de overkant elkaar rustig passerend.
  4. Net zoals bij 3 alleen marcheer je in het midden in een kringetje om elkaar heen om dan weer verder te gaan.
  5. In tweetallen:
    • Naast elkaar met gelijke snelheid naar de overkant.
    • Net als de vorige alleen nu achter elkaar.
    • Net als de vorige maar als de muziek zachter gaat moet degene die achter loopt voor gaan lopen.
  6. Voor gevorderden
    Hetzelfde als bij punt 5 - bolletje 1 maar als de muziekbron stopt en even later weer doorgaat blijft er eentje staan de ander gaat verder. Hij klapt alleen wel mee op het ritme, tot de muziekbron weer stopt dan blijft de ander staan en klappen en degene die eerst stilstond gaat nu door de ruimte. Tenslotte gaan ze weer samen verder.
Groepering
  1. individueel
  2. In tweetallen?
Tips voor de leerkracht

Houd een duidelijk slagritme aan, de kinderen moeten er wel op kunnen huppelen. Zorg ook voor veel afwisseling in hard en zacht, wel alle noten even lang.
Je bedoelingen moeten wel mondeling worden overgegeven aan de kinderen.


Copyright © 2000 - 2005 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.