groep1-2 groep3-4 groep5-6 groep7-8 contact onzeNieuweSite

Bewegingsonderwijs

Maat

Wat heb je nodig?
  1. Iets in ritme mee aan te kunnen geven. Een trommel of twee houtjes of zo. Je handen kan natuurlijk ook. Belangrijk is dat alle tikken even lang zijn.
  2. Overgaand in een liedje wat lijkt op kinderhouse. Je blijft wel meeklappen.
Volgorde van leervoorstellen

Op de plaats:
  1. Op eigen wijze op het ritme van de muziekbron bewegen.
  2. Op een andere manier dan bij 1 maar nog steeds op het ritme van de muziek.
  3. Zijwaarts stap naar rechts met aansluitpas van links,daarna naar links met aansluitpas van rechts enz.
  4. Idem als 3, maar ook nog arm en schouderbewegingen.
  5. In tweetallen tegenover elkaar (1m tussenruimte) Spiegelen van elkaar 2 t/m 4 op de plaats.
  6. Verplaatsend (bijvoorbeeld in een kringetje of in rechte lijnen.)
  7. Individueel voorwaarts stappen.
  8. Individueel voorwaarts stappen met:
    • armbewegingen
    • hoofdbewegingen (schudden)
    • Romp / heupen heen en weer.
  9. In tweetallen, a voorbeeld voor b
Groepering
  1. individueel op de plaats zowel als bewegend
  2. In tweetallen tegenover elkaar op de plaats en bewegend, later
  3. in meertallen 3 en 4 enz..
Tips voor de leerkracht

  1. Stapritme slaan:
    • Zelf weten hoe je op het gegeven ritme door de ruimte gaat want je kiest je eigen paadje (route).
    • Zelfde als bij a, maar nu alleen stappen.
    • Hetzelfde als bij b, maar loop nu bewust een letter zoals je in je schrift schrijft.
    • a t/m c nu met iemand samen.
  2. Huppelend slaan:
    Idem opdrachten als bij 1, maar i.p.v. stappen nu huppelen.
  3. Afwisselend gelijk aantal maten stapritme / huppelritme.
    • Luisteren, welk dansritme hoort bij het muziekritme.
    • hoor je stapritme ga je kris kras door de ruimte, hoor je huppelritme ga je allemaal in omgangsbaan huppelen, maar komt het stapritme weer dan weer kris kras enz..
    • Samen met iemand die naast je blijft.


Copyright © 2000 - 2005 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.