|
|
|
Hoek
|
|
|
Wat heb je nodig?
*
met een aantal kasten is al een duidelijke
afscheiding gemaakt met de rest van de klas;
*
je komt binnen bij de receptiebalie, waar een telefoon is en een inschrijfboek
ligt. Op de balie staat een groot rood kruis.
*
achter de balie is de wachtkamer. Deze bestaat uit een laag tafeltje met een
paar stoelen. Op het tafeltje liggen tijdschriften en boekjes over het
ziekenhuis en ziek zijn.
*
tegen de andere wand is de behandelkamer. Hier staan tafeltjes naast elkaar waar
de mondlapjes, de plastic handschoenen, de spuiten, de haarnetjes in dozen
liggen en waar de rest van het materiaal ligt uitgestald; dit houdt het
overzichtelijk.
*
aan de muur hangen de ziekenhuisplaten geplakt. In de behandelkamer staat ook
een bed met lakens en knuffels en boven het bed hangen beterschapkaartjes.
*
de ziekenhuishoek grenst aan de huishoek zodat deze twee in elkaar overgaan; wie
in de huishoek speelt wordt betrokken bij de ziekenhuishoek en andersom.
Materiaal
Aan
materiaal was in de hoek aanwezig: een echt bed, laken en dekbed, witte jassen
en schort, kapje met rood kruis, monddoeken, stethoscoop, spuiten, mitella's,
diverse verbanden, plastic handschoenen, pleisters, receptiebalie, telefoon,
pillenpotjes, pennen en potloden, receptenboekjes, dokterstas, lege dozen of
bakjes van de apotheek, een rolstoel en
krukken ( gehuurd bij de thuiszorg), boeken over het ziekenhuis en ziek zijn,
spuugbakjes, tafel met stoeltjes, poppen, kruik, pipetjes, koortsthermometer,
reflexhamertje, spatel, weegschaal en allerlei platen van met het ziekenhuis
verwante zaken met het woord eronder, waarvan ik er enkele in dit verslag heb
gezet. Op de muur hangt een grote plaat met daarop het woord 'ziekenhuis'.
|
|
|
Aanknopingspunten
Alle kinderen kennen
het ziekenhuis of de dokter. Ze zijn allemaal wel eens in het ziekenhuis
geweest, ze hebben er zelf gelegen of zijn er bij iemand op bezoek geweest. De
kinderen kennen het uit het echte leven. Er zijn kinderen die bang zijn voor de
dokter, wanneer je daar achter komt dan kan dit een aanknopingspunt zijn om een
ziekenhuishoek op te zetten. Misschien dat dit spel het kind kan helpen bij het
overwinnen van zijn angst.
|
|
|
Sleutelervaringen
Deze
ziekenhuishoek licht kinderen voor over hoe een bezoek aan het ziekenhuis, een
onderzoek en een opname kan verlopen. Op een speelse manier, in een vertrouwde
omgeving, praten, spelen, werken en zingen de kinderen over allerlei dingen die
met het ziekenhuis te maken hebben.
Tijdens
het spel in de ziekenhuishoek komen allerlei vormen van bewegen aan de orde, het
lopen van de ene naar de andere patiënt, het lopen met een rolstoel, etc.
Ook
de fijne motoriek kan in de ziekenhuishoek worden beoefend bijvoorbeeld bij het
toedienen van een injectie, het verbinden van een arm, hanteren van de schaar
bij het knippen van verband, het schrijven van recepten,
het opmaken van een bed, het hanteren van een injectiespuit, het hanteren
van krukken, het aan- en uitdoen van plastic handschoenen etc.
De
materialen in de ziekenhuishoek worden naar aanleiding van waarnemingen
geordend. De spuiten worden bij elkaar gezocht, de kleding wordt bij elkaar
gehangen, de doktersattributen worden bij elkaar gezocht en in zijn koffertje of
op de tafel gelegd, etc. De materialen die in de ziekenhuishoek aanwezig zijn
voelen allemaal anders aan de watten voelen bijvoorbeeld anders aan dan het
verband.
Tijdens
het spel in de ziekenhuishoek is het verwoorden van gedachten en wensen aan de
orde. "Dokter, kunt u mij weer beter maken, ik heb mijn been
gebroken?" De kleuter leert vragen te stellen aan andere spelers De
kinderen komen in de ziekenhuishoek ook weer in aanraking met nieuwe woorden en
begrippen: stethoscoop, ziekenhuisopname, verband, pleisters, injectie, gips,
etc.
Gedurende
het spel in de ziekenhuishoek komen de kinderen in aanraking met verschillende
relaties. Deelnemen aan gesprekjes tussen de kinderen, b.v. de arts en de patiënt
over de beenbreuk, de assistente die een gesprekje voert aan de telefoon met
iemand. Ze werken samen in de hoek, de rollen en taken worden verdeeld.
"Jij bent de dokter dus jij onderzoekt de patiënt"(dat woord hebben
ze geleerd). "Jij bent de verpleegster dus jij verschoond het bed."
Door
het uitschrijven van recepten, het lezen in de wachtkamer, het schrijven en
lezen van etiketten en dergelijke komen de kinderen in aanraking met de
geschreven en gedrukte taal.
|
|
|
Boekenlijst
Hoe
was het toen Hein naar het ziekenhuis moest, M.Gydal.
Nijntje
in het ziekenhuis, D.Bruna
Ik
maak je weer beter zieke Beer, Janosch.
Het
been van Heleen, C.Kliphuis.
Naar
het ziekenhuis, A.Debaene.
Jaap
de aap in het ziekenhuis, M. van Bergen & M. van Gaalen.
De
operatie van kleine olifant, J.Boone
Flappie
is ziek, D.Stam & F.Oomen
Een
kuiken met waterpokken, S.Roddie
Een
bed op wieltjes, D.Stam & F.Oomen
Ziekenhuisplaatjes:
|
|
Copyright © 2000 - 2005 Lesidee. Alle rechten voorbehouden. |
|
|
|