groep1-2 groep3-4 groep5-6 groep7-8 contact onzeNieuweSite

Hoekideeën

Enkele losse hoekideeën

*De onthaalhoek, alle activiteiten vertrekken van uit deze hoek,en alle afspraken worden ook in deze hoek gemaakt.Daarvoor wordt er een planningsbord gebruikt,waarop alle pictogrammen van alle hoeken aanwezig zijn.Bij elke pictogram horen halskettingen als alle kettingen zijn uitgedeeld is de hoek vol.In de onthaalhoek zijn ook veel kalenders te vinden,maandkalender,week en dagkalender en ook een verjaardagskalender.Om het vooruit en terugblikken te vergemakkelijken.

*De onthaalhoek wordt ook soms vertelhoek, godsdienstmomenthoek of bouwhoek.

*De huishoek of poppenhoek:met verkleedkleren,kookgerief een tafel en 4 stoelen kortom een soort huisje.

*De computerhoek

*De zandtafel waarin men kan kastelen,en bergen of tunnels bouwen,alsook taartjes bakken naar eigen fantasie.

*De denkhoek met allerhande denkspelen en gezelschapsspellen,puzzels...

*De lees- en schrijfhoek gericht naar de overgang naar groep 3

*De knutselhoek, schildershoek ook manuele expressie genoemd.

*De bouwhoek voor groot bouwmaterialen: blokken rollen, planken ook duplo en lego

*Dan enkele tafels die voor van alles worden gebruikt om met klein bouwmat te spelen.
kaarsenwinkel

(is erg leuk tijdens kerstperiode)
Met een paar mooie effen doeken en twee waslijnen maak je een gezellig winkeltje. Span twee waslijnen voor elkaar zodat je met een doek een plafond maakt. Ook laat je een doek als achterwand fungeren.
Dan maak je van twee tafels een toonbank. Op de toonbank vele soorten kaarsen (dikke, dunne, lange, korte,gekleurde. drijfkaarsen, verjaardagskaarsen, etc.)
Dan nog een kassa met geld en papier met schrijfmateriaal om bonnetjes te schrijven.
Naast of achter de tafel een inpaktafel met inpakpapier, plakband en schaar.
Je kunt de kinderen vrij laten spelen maar wij hebben ze ook een opdrachtje gegeven:
"Ga in de winkel goed kijken wat je nodig hebt.
De verkoper/ster zal je helpen, hij/zij vraagt wat je wil en jij vertelt wat je wil hebben. De verkoper/ster neemt dan je bestelling en pakt het in, schrijft het bonnetje en jij betaalt ".
Het gaat er dan om dat de kinderen verwoorden wat ze precies wiilen hebben.
Een indianenhoek

Ik had zelf van vijf lange (2.30 m.) bamboestokken (gekocht bij een plantencentrum) en een aantal kortere stokken het frame van een wigwam gebouwd. Deze onderling stevig vastmaken met touw. Goed omwikkelen en strak knopen.
In de hoek lagen heel veel dunne lappen (lakens, e.d.) en heel veel wasknijpers. De kinderen (groep 1) maakten hier zelf een tentbekleding van. 
Het bevorderde de samenwerking enorm, want zulke grote lappen vastmaken, lukt in je eentje niet.
In de hoek lagen verder nog wat houtjes, om een vuurtje te maken, en blikken, om in te koken. Voor op de grond was er een zachte deken. Ook de poppen waren aanwezig en een paar stokpaardjes.

Schoenenhoek

Laat ieder kind een paar schoenen meenemen naar eigen keus (uiteraard voorzien van naam)
Het is nog leuker als er een bijpassende schoenendoos bijzit.
kinderen gaan passen en meten.
Aanvullen met werkbladen.
Laat kinderen de schoenen omtrekken en de profielen nateken. Project naar eigen keuze verder utwerken.

Liedjes:Klop klop klop zo gaat de hamer de schoenmaker is in de kamer....
Rik tikke Tik daar kom ik aan zie je mij stappen zie je mij gaan
Politiehoek

Naar aanleiding van het thema politie en het bezoek aan het politiebureau

Het politieburo in de groep
*de inschrijfbalie met typemachine (voor bekeuring en verbalen te schrijven)
*een inktdoos en papier met 10 vakjes voor de vingerafdrukken van de boef
*een cel voor een boef

Verder kun je vragen om foldermateriaal , een (oud) bonnenboekje zodat je deze kunt copieren(voor later bewaren) voor het uitschrijven van bekeuringen 
Missschien kan er een agent in de groep komen vertellen of kun je kleding lenen.
Stenen

* ontdektafel: materiaal : stenen van een afbraak waar nog cement aan hangt, ytong,hamers, vijlen, bijtels, nagels, schuurpapier, zaag *werkwijze:laat de kleuters vooral experimenteren met deze materialen. Hieruit verschijnt een enorme ontdekking en taalontwikkeling
Dokter

Er zijn 2 apart ingerichte hoeken. In 1 hoek is de werkkamer van de dokter
Wat heb je nodig?
Doktersjas, dokterstas, recepten, spuiten, een tafel waar de dokter achter zit.
een wachtkamer met boeken, een telefoon, plastic handschoenen, etc.
Apotheek

Hier kunnen de kinderen naar toe als ze van bv. de dokter komen.
Wat heb je nodig?
Lege doosjes van medicijnen, kralen (dit zijn de medicijnen, en kunnen geteld worden), weegschaal(de medicijnen die in de doosjes moeten worden gedaan, kunnen gewogen worden.), witte schorten, (de poppenkast kan als toonbank worden gebruikt.) een kassa, folders van de apotheek, pleisters, verband etc.

De kinderen die in hoeken spelen kunnen ook een bezoek brengen aan de dokter en de apotheek. 
Een reisbureau

Je maakt een hoek die je kan afsluiten, bijvoorbeeld met een tafel zodat niemand er langs kan.
Benodigheden:
Reisfolders;
Nepgeld;
Posters van vliegtuigen of andere landen;
Aantekeningenboekje;
Papier en pen om de reis mee te boeken;
2 stoelen voor de gasten;
een tafel die twee aparte ruimtes ervan maakt.
Je laat drie kinderen er in spelen, een baliemedewerker en twee gasten. Je doet het de eerste keer voor hoe het moet door middel van een rollenspel.

Je kunt ook nog paspoorten maken, een vliegtuig maken en doen alsof jullie op reis gaan.
Boerderij en meer

voor de verandering kun je niet alleen een boerderij hoek maken, maar je kunt ook een leuke tractor bouwen van allerlei kisten enzo. Wat banden aan de zijkant van het buitenspelen een stuur bevestigen en de boer en zijn boerin kun tuffen.

Vakantiehoek

Van groot constructiemateriaal en ribkarton heb ik met een paar kleuters de "vakantieauto" gemaakt. Aan de achterkant staat het bankje uit de poppenhoek; dit is de kofferbak. In de auto staan ook een paar stoeltjes. Attributen: koffers, tassen, oude wegenkaarten, vreemd geld, zonnebrillen, een tas voor onderweg enz. Aan de muur een grote kaart van Europa. Het spel begint met bespreken waar je heen gaat ( naam van het land schrijven of stempelen); geld halen bij de bank ( tekenen en knippen); koffers inpakken; de auto inpakken. Dan begint de reis; onderweg wordt er uitgestapt om iets te drinken of te bekijken.

Spinnenhoek

Richt een hoek in bij het raam. Haal een terrarium of aquariumbak en dek deze af. Laat de kinderen zelf spinnen vangen. In de bak doe je een laag aarde, wat takjes een dekseltje met water. Doe de spinnen erin. Koop bij de dierenwinkel wat maaien en doe deze in een luchtdoorlatende, maar afgesloten pot. Na 8 dagen hebben de maaien zich ontpopt als vliegen. Doe deze in de bak met spinnen. Ze zullen webben weven en vliegen vangen. 
Richt de hoek samen met de kinderen in. Maar van een vuilniszak een soort jurk/pak. Knip een grote cirkel van zwart karton en laat de kinderen er een kruis opplakken. Maak er poten aan van zwarte stroken en maak er elastiek aan vast zodat de kinderen het op de rug kunnen dragen. Nu heb je een spinnenpak. Richt de hoek in met de kinderen samen. Maak van stroken wit papier een spinnen web op het raam. Aan het scherm waarmee je de hoek afschermt laat je de kinderen met touw een spinnenweb maken, door touw vast te knopen. Maak van halve eierdozen een spinnenlijf, verf deze zwart. maak er een kopje op en poten van pijperagers. Die hang je voor de webben. 

Kappershoek

Denk hierbij aan: stoeltjes voor in een wachtruimte, een boek met kapsels om uit te kiezen, een knipkleed, kammen, borstels, een fohn, posters voor aan de muur, een kassa/ portemonnee met nepgeld, spiegels, lege shampooflessen, krulspelden, haarklemmetjes/speltjes etc. 
Introduceer de hoek d.m.v. een rollenspel. Overleg eventueel met ouders, of kinderen haarmascara in hun haar mogen ( = direct uitwasbaar!) Zowel jongens als meisjes vinden het prachtig en ze maken de mooiste creaties bij elkaar!

Boothoek

Boot maken van aanwezig meubilair of een kartonnen doos ( samen met de kinderen), zorgen voor een mast met zeil en een roer. Ter inspiratie wat beeldmateriaal van boten aan de muur.
Een kist voor aan boord, verrekijker, kompas, waterkaarten, vlag, zaklamp, anker, papegaai, verkleedkleren voor kapitein en matroos.
( bij een thema met piraten kan je piratenkleding, vlag, schatkaart toevoegen).

Een sprookjesachtige herfsthoek

Een windscherm die lijkt op een halve tent opzetten in een hoek van de klas.
Groene doeken erover heen en langs de rand gekleurde kerstboom lampjes. In de hut een tafel met potjes, pannetjes, schrijfmateriaal, toverstok en naast de hut een rek met sprookjesachtige verkleedkleren en krukken omgetoverd tot paddestoelen.
Naast de hut een schminktafel met een mooie lap erachter, grillige takken erlangs er daarin een streng kerstboomlichtjes met daarop lampionnetjes van de lampionplant. Een spiegel en schminkspullen voor op de tafel.


Sinterklaashoek

Inpaktafel met:
Rollen inpakpapier, scharen, plakband, stickers, versierseltjes, doosjes van verschillende grote, zak van sinterklaas

Voor de muziekpieten ( i.v.m het thema ( Spaanse) muziek) een kastje met muziekinstrumentjes, meegenomen of gemaakt door de kinderen, versierd met muzieknootjes. Een xylofoon met kleurtjes en muzieknotatie met kleurtjes.

Het bureau van Sinterklaas:
Het boek, pen met veer erop, potje vitamientjes, “rijmwoordenboek” brievenbus voor verlanglijstjes, bureauspulletjes, over de tafel een mooie lap en zorgen voor een mooie sinterklaasstoel( kan je samen met de kinderen maken).


Copyright © 2000 - 2005 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.