groep1-2 groep3-4 groep5-6 groep7-8 contact onzeNieuweSite

Drama

Beginsituatie

De kinderen kunnen zich inleven

De kinderen kunnen simpele activiteiten uitvoeren

Voorbereiding

Ik kies voor deze activiteit omdat ik denk dat het kleuters wel bezighoudt, het onderwerp "heksen" Zo kunnen ze zelf een beetje ervaringen hoe het is om een heks te zijn.
De activiteit bestaat uit drie gedeeltes, een inleiding, een hoofd activiteit en een afsluitende activiteit.
De ruimte die we hiervoor gebruiken is een speel lokaal.
Inleiding

Opwarming door rond te vliegen op stokken. Met behulp van toverbelletjes een afspraak voor stilte maken. Je kunt kris kras vliegen, maar ook allemaal achter elkaar aan. Hoog, laag, vlug of langzaam vliegen. 
Weg met de toverstok.

Opstelling: Eén speler (de heks) is tikker en staat in een hoek van de speelzaal. De anderen (de plaagkabouters) staan verspreid in de zaal. Eén van hen (de opperplaagkabouter) heeft een (tover-) stok bij de uiteindes vast. (dat is vooral voor de veiligheid) De kabouters geven de stok horizontaal aan elkaar door. Juf geeft aan wanneer de heks komt om haar toverstok terug te eisen, de heks probeert de opperplaagkabouter te tikken. Dat valt niet mee want telkens is een andere kabouter de opperplaagkabouter. Afspraak: je mag niet gooien met de stok. En je moet hem met twee handen vast houden. 
Evaluatie

Allemaal in een kring, de heks zit met een blinddoek in het midden. Rondom haar staan wat van haar spulletjes. Op aanwijzen van de juf nemen sommige kinderen iets weg. Dan mag de heks kijken en zeggen wat er weg is, heeft ze het goed dan wordt het er weer bij gelegd. Raad ze het niet dan kunnen er aanwijzingen gegeven worden.


Copyright © 2000 - 2005 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.