|
Bewegingsonderwijs
|
Tempo en
uitbeelden
|
|
|
Wat heb je nodig?
Je hebt nodig de liedjes die horen bij opzij opzij opzij, en het liedje
dikkerdje dap.
|
|
Volgorde van leervoorstellen
- Lopen of stappen naar keuze / lange stappen naar keuze.
- Als 1, maar nu ook met armbewegingen naar eigen keuze.
- Zijwaarts verplaatsend op eigen wijze.
- Bij vlug en langzaam: heen en weer maar zelf bedenken.
- Op de plaats: vlugge en langzame bewegingen. Denk aan stappen als paarden of knieën optrekken.
- Op de plaats alleen vlugge en langzame bewegingen maken met armen en handen.
- Zelf keuze maken uit: eigen acties op de plaats en met bewegen.
|
|
Richting en ruimtegebruik
Je verdeeld het lokaal in drie vakken, de kinderen blijven in hun 'eigen' vak /
berenhol.
De opdrachten doen ze ook in hun eigen vak, dus van zijkant naar zijkant in hun eigen vak.
|
|
Groepering
- Eerst individueel
- Dan in tweetallen
- Drie / viertallen naast elkaar
|
|
Begeleiding voor de leerkracht
- Twee tegengestelde muziektempi laten horen en de leerlingen laten verwoorden
samen concluderen:
'mannetje / mevrouwtje vlug' en 'mannetje / mevrouwtje langzaam'
- Je mag zelf door je kamertje of op je eigen plaats meneertje / mevrouwtje vlug / langzaam dansen.
Afhankelijk van de kinduitwerkingen, keuze uit 3 t/m 10:
- Lopen of huppelen naar keuze of lange passen naar keuze heen en weer.
- Als 3, maar nu met armbewegingen naar eigen keuze.
- Zijwaarts verplaatsend op eigen wijze.
- Bij vlug en langzaam heen en weer maar zelf bedenken.
- Op de plaats vlugge en langzame eigen vondsten, eventueel voor laten doen en nadoen.
- Op de plaats alleen vlug langzaam met de armen bewegen / handen.
- Zelf keuze maken uit: eigen acties op de plaats en verplaatsen.
- Je gaat steeds heen en weer
- Nu kun je volgertje nog doen in tweetallen.
- Als laatste zou je de hele groep achter een persoon kunnen laten volgen, ze moeten alles tegelijk nadoen.
|
|
Copyright © 2000 - 2005 Lesidee. Alle rechten voorbehouden. |
|