groep1-2 groep3-4 groep5-6 groep7-8 contact onzeNieuweSite

Bewegingsonderwijs

Tikspel

Wat heb je nodig?
  • Tikgebied van 6 bij 4 meter.
  • 1 tikker.
  • 5 lopers elk in een hoepel.
  • 5 hoepels dus als huis.
  • 1 mat als winkel.
  • 25 blokjes op de mat als...
  • 1 verzamelbak voor de rover.
  • 1 stoppylon.
leervoorstellen
  • De lopers proberen bij de mat met de blokjes, deze weg te halen en in hun eigen hoepel te beschermen.
  • De dief probeert een blokje uit een hoepel weg te roven als een loper niet in zijn hoepel staat.
Volgorde van handelen

Regel loper:
  • De loper mag steeds maar een blokje meenemen.
Regel tikker:
  • De rover mag steeds maar een blokje weg pakken.
Einde spel:
  • De lopers hebben alle blokjes weggeroofd.
  • De dief zet de stoppylon in het veld.
  • De spelers bewegen op teken van de oude dief de blokjes terug.
Functiewissel:
  • De spelers draaien allemaal één plaats door.
Start van een nieuw spel:
  • De nieuwe dief kijkt of het spel klaar staat en zet de stoppylon weg.
Leerdoelen

Voor de loper:
  • Leren blokjes te roven door:
    • naar de mat te lopen als de dief ver genoeg weg is.
  • Leren de blokjes te verdedigen door:
    • in de hoepel te blijven staan als de dief in de buurt is;
    • terug te keren als de dief dichterbij de hoepel in de buurt komt.
Voor de tikker:
  • Leren te ontdekken welke hoepel verlaten is door:
    • op alle hoepels te letten.
  • Leren om een blokje weg te roven door:
    • snel naar een verlaten hoepel te gaan.
Uitbouwmogelijkheden voor de loper
  • De hoepels verder van de mat af leggen, waardoor het langer duurt voordat de loper met zijn blokje terug is bij zijn 'huisje'.
  • De verzamelplaats van de tikker dichterbij de mat leggen. De tikker kan de lopers weer sneller bedreigen.
Uitbouwmogelijkheden voor de tikker
  • Meer lopers laten deelnemen aan het spel. Het wordt moeilijker om op alle hoepels te letten.
  • De tikker mag bij elke diefstal 2 blokjes meenemen. Hij moet beter opletten bij welke verlaten hoepel het aantrekkelijkst is om te roven.
Aanvullende opmerkingen
  • In het spel hoeft de tikker nog niet te tikken, maar moet naar een lege hoepel lopen. Het spel lijkt voor de tikker op boompje verwisselen. Voor de minder goede lopers is dit een voordeel omdat ze nu niet geconfronteerd worden met een 'harde' tik maar met het feit dat de hoepel is leeggeroofd. Dit spelprobleem biedt een goeie ingang om jonge kinderen bekent te maken met 'het tegengesteld belang tussen loper en tikker'.
    In het begin zie je soms dat de loper telkens een blokje haalt en dat de tikker het blokje steeds weer wegroofd, zodat aan het eind van het spel deze loper geen blokje in zijn hoepel heeft.
    De meeste kinderen begrijpen nar verloop van tijd dat dit niet de bedoeling van het spel is.
    Korte opmerking over de mediaopstelling:
    De hoepels liggen in een halve cirkel om de mat van de tikker heen, zoals eerder vermeld kun je de afstand van de hoepels variëren tot het spel goed en leuk verloopt.


Copyright © 2000 - 2005 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.