|
Bewegingsonderwijs
|
Balanceren
|
|
|
Wat heb je nodig?
- Twee omgekeerde banken naast elkaar met 20 Cm. tussenruimte (op elke evenwichtsbalk een voet).
- Een omgekeerde bank evenwijdig aan de muur (steun / hulp).
- Bank (bovenkant) met blokken op wisselende afstand erop.
- Bank bovenkant aan klimraam of op kastdeksel (schuin vlak)
- Ladder op de vloer met het uiteinde op een mat.
- Een plank met een blok eronder, of een gewone wip wap. In elk geval iets dat het wip-wap-effect heeft.
Onder beide uiteinden een mat of doek ter bescherming vloer en lawaai
- 2 of 3 rekstokken / duikelstangen evenwijdig aan elkaar en 20 cm. uit elkaar op de vloer. Onder de uiteinden
van elke stok een mat.
- Bank (bovenkant) aan beide kanten van een kast, zodat een hoog vlak ontstaat.
- Ronde ton op zijn zijkant tussen twee banken / kastdelen zodat ie niet wegrolt.
- Twee omgekeerde kastdelen achter elkaar, zodat over de randen gebalanceerd kan worden.
- Stelten, balanceerklossen en pedalo's
Verder staat er bij ieder onderdeel een pylon. Als er een kind bij de
pylon staat wil het hulp van de juf / meester of een ander kind.
|
|
Volgorde van mogelijke leervoorstellen
- Je mag overal gaan spelen, maar als er iemand bezig is moet je wachten bij de streep / pylon.
- Nu moet je overal gaan lopen, maar heel rustig en langzaam want het heet balanceren. Ga als je niet kunt
, bij de hulppylon staan, dan kan een ander kind of leerkracht zien dat je hulp wilt.
- Per onderdeel leervoorstellen van leerkracht volgen.
|
|
Groepering
Keuze maken uit de volgende mogelijkheden:
- Individueel en vrije keuze van de leerlingen waar gespeeld / gewerkt zal worden.
- Keuze groepering d.m.v. de vraag:"Wie wil er bij...?". Na een bepaalde tijd nogmaals vragen wie waar wil
enz..
- Kleine werkgroepjes door de leerkracht bepaald op een vaste plek en dan rouleren.
- Klein groepje vaste plek en de rest vrij en dan rouleren.
- Voorgeschreven route voor de leerlingen.
- Alle leerlingen dezelfde opdracht, met dezelfde mediaopstelling.
|
|
|
Copyright © 2000 - 2005 Lesidee. Alle rechten voorbehouden. |
|