groep1-2 groep3-4 groep5-6 groep7-8 contact onzeNieuweSite

Kennismaking

Wat kun je doen?
  • Kennismaken met de namen van de kinderen;
    Een kennismakingsles kan zijn een les kalligrafie. De kinderen mogen hun naam kalligraferen, nadat je ze een aantal tips hebt gegeven hoe ze de stiften moeten vasthouden en schrijven.
    Als ze hun naam op een papiertje hebben geschreven, mogen ze er een kleine tekening bij maken. Of een zelfportret, of een tekening van hun leukste hobby. Zelf doe je het ook, zodat de kinderen ook een idee krijgen wie er voor de klas staat. Als de bordjes af zijn, mogen ze op de rand van de tafel gezet worden, zodat je ze kunt zien.
  • nodig: wc-rol en een prullenbak.

    de kinderen moeten een stuk papier van de wc-rol afschuren, (bij de inleiding kan je iets vertellen zoals hoeveel pak je als je een grote boodschap moet doen)

    voor elk velletje wat de kinderen hebben moeten ze iets over zichzelf vertellen, afschuren en in de prullenbak doen. als ze alle velletjes hebben gehad is de volgende aan de beurt...
  • Deze is meer geschikt voor de bovenbouw: Ik ga op reis en ik neem x mee. De kinderen zitten in een kring en zeggen ombeurten: Ik ga op reis en ik neem mee: en noemen hun naam. Nummer twee herhaalt de zin en noemt de naam van zichzelf en zijn/haar voorganger, dan nummer drie enzovoort. 
    Als een kind op een gegeven moment een naam niet weet, mogen anderen hem/haar helpen.
  • Als je net in een nieuwe klas komt is het voor jezelf maar ook voor de kinderen leuk om alvast wat te weten te komen over de kinderen. 
    Wij hebben als kennismakingsgesprek op de eerste dag een kruiswoordpuzzel gedaan.
    Jij begint als leraar met je naam op het bord te schrijven. Daarna vertel je wat over jezelf. Hierna komt een kind die zijn of haar naam kan maken met een letter uit jouw naam naar voren en schrijft zijn naam en verteld wat over zichzelf enz. Het mag over van alles gaan, zo weet je meteen wat de kinderen bezig houdt. 
    bijv.: je heet Peter dan schrijf je je naam op het bord,
    p
    e
    t
    e

    (kan op vele manieren)
    Er komt een kind in je klas naar voren die timon heet:
    p
    e
    timon
    e
    r
    en zo ga je maar door. 
  • Neem een aantal persoonlijke dingen mee van jezelf. Bijv. je geboortekaartje, een voorwerp van je sport bijv. een tennisracket, een voorwerp van je hobby, bijv. als dat lezen je mooiste boek, iets wat je spaart, bijv. schelpen, een voorwerp van je weekendbaantje, bijv. een kleding(stuk), je rijbewijs etc.
    Deze voorwerpen kun je in een bepaalde volgorde laten zien en op deze manier heb je gelijk iets om over jezelf te vertellen. Mijn ervaring hierbij is dat ook de kinderen dit erg boeiend vinden!

    Een ander idee om kennis te maken met de kinderen:
    Kinderen maken hun persoonlijk paspoort. Zelf kun je dit paspoort handig zelf maken in Word. Zet in een lijstje (met daarbij evt. een leuke illustratie) wat je graag van de kinderen wil weten, bijv. naam, achternaam, adres, geboortedatum, woonplaats, hobby's, leukste schoolvak etc. (Voor ideeŽn kun je ook altijd even kijken in een vriendenboekje).
    Achter la deze onderwerpen zet je een stippellijn en laat je alle kinderen zo'n vel invullen. Evt. plaats je ook een groot vak op het blad waarin ze henzelf kunnen tekenen.
    Alle vellen bundelen en je hebt van elk kind de nodige informatie!


Copyright © 2000 - 2005 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.