groep1-2 groep3-4 groep5-6 groep7-8 contact onzeNieuweSite

De gouden eeuw

Geschiedenis

Trijntje

Inleiding
Hieronder zul je een aantal op elkaar volgende lessen vinden, die ook onafhankelijk te geven zijn. Het gaat hier om een lessenserie aan de hand van een soort haltes (min of meer volgens het didactisch route plan). De lessen worden ingeleid door het (voor)lezen van een verhaal.

Download verhaal

Opdracht 1
Deze opdracht gaat over huizen en de verschillen tussen arm en rijk. Verwacht wordt van de kinderen dat ze zich kunnen inleven in de situatie van Trijntje. Aan de hand van het voorgelezen / zelf gelezen verhaal moet dat niet zo'n probleem zijn. Verder worden er vragen gesteld die zijn op te lossen aan de hand van een oud kaartje van Amsterdam en de context van het verhaal en de vraagstelling. Vragen als: 'In wat voor huis zou Trijntje hebben gewoond?', 'Kun je aangeven waar Trijntje ongeveer gewoond zal hebben?' (dit is dan uit het verhaal te halen), enzovoort.

 

Download werkblad

 

Opdracht 2
Dit is een werkblad met drie vragen over spelletjes van toen en nu.

 

Download werkblad

 

 

Opdracht 3
Dit is eenzelfde soort opdracht als opdracht 2, maar het gaat nu over afval. Aan de hand van een plaatje vergelijken de kinderen het verleden met het heden.

Download werkblad

 

 

Opdracht 4
Dit vind ik een super opdracht! Het is een opdracht waarbij het tijdschema van Trijntje naast dat van de kinderen wordt gelegd en ze gaan vergelijken. Dit doen ze aan de hand van de een tabel, waarin ze de uren kleuren waarin ze werken, vrije tijd hebben, spelen en slapen
. Dit doen ze ook voor Trijntje. Daar worden vragen bij gesteld als 'Wie slaapt er meer, Trijntje of jij?'

 

 

Download werkblad

 

 

Opdracht 5
Deze opdracht luidt als volgt: In het verhaal van Trijntje is het juli. Hoe zou een dag van Trijntje eruit zien in januari? Praat er eerst over in je groepje, ga er dan zelf een verhaal over schrijven. Denk aan het weer, het eten, het werk enz.

 

 

Opdracht 6
Bij opdracht 3 hebben de kinderen al enigszins kennis gemaakt met de krotten waar men in woonde, bij deze oefening is het de bedoeling dat de kinderen het beeld dat ze hebben van de woning gaan tekenen. Let wel, ze gaan een onderdeel van het huis tekenen bijv. de keuken. In het verhaal hebben we al gehoord dat er maar een kamer was, laat ze daar zelf maar achter komen. Het is aan te raden nog wat plaatmateriaal ergens vandaan te halen, naast het plaatje van het huis van Trijntje bij opdracht 3.

 



Copyright © 2000 - 2005 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.