|
De gouden eeuw
|
Geschiedenis
|
|
|
|
|
Inleiding
Hieronder zul je een aantal op elkaar
volgende lessen vinden, die ook onafhankelijk te geven zijn. Het gaat hier om
een lessenserie aan de hand van een soort haltes (min of meer volgens het
didactisch route plan). De lessen worden ingeleid door het (voor)lezen van een
verhaal.
Download verhaal
|
|
|
Opdracht 1
Deze
opdracht gaat over huizen en de verschillen tussen arm en rijk. Verwacht wordt
van de kinderen dat ze zich kunnen inleven in de situatie van Trijntje. Aan de
hand van het voorgelezen / zelf gelezen verhaal moet dat niet zo'n probleem
zijn. Verder worden er vragen gesteld die zijn op te lossen aan de hand van een
oud kaartje van Amsterdam en de context van het verhaal en de vraagstelling.
Vragen als: 'In wat voor huis zou Trijntje hebben
gewoond?', 'Kun je aangeven waar Trijntje ongeveer
gewoond zal hebben?' (dit is dan uit het verhaal te halen), enzovoort.
Download
werkblad
|
|
Opdracht 2
Dit
is een werkblad met drie vragen over spelletjes van toen en nu.
Download
werkblad
|
|
Opdracht 3
Dit is eenzelfde soort opdracht als opdracht 2, maar het
gaat nu over afval. Aan de hand van een plaatje vergelijken de kinderen het
verleden met het heden.
Download
werkblad
|
|
Opdracht 4
Dit vind ik een super opdracht! Het is een opdracht waarbij het tijdschema van
Trijntje naast dat van de kinderen wordt gelegd en ze gaan vergelijken. Dit doen
ze aan de
hand van de een tabel, waarin ze de uren kleuren waarin ze werken, vrije tijd
hebben, spelen en slapen. Dit doen ze ook voor Trijntje.
Daar worden vragen
bij gesteld als 'Wie slaapt er meer, Trijntje of jij?'
Download
werkblad
|
|
Opdracht 5
Deze opdracht luidt als volgt:
In het verhaal van Trijntje is het juli.
Hoe zou een dag van Trijntje eruit zien in januari?
Praat er eerst over in je
groepje, ga er dan zelf een verhaal over schrijven. Denk aan het weer, het eten,
het werk enz.
|
|
Opdracht 6
Bij opdracht 3 hebben de kinderen al enigszins kennis gemaakt met de krotten waar men
in woonde, bij deze oefening is het de bedoeling dat de kinderen het beeld dat
ze hebben van de woning gaan tekenen. Let wel, ze gaan een onderdeel van het huis
tekenen bijv. de keuken. In het verhaal hebben we al gehoord dat er maar een
kamer was, laat ze daar zelf maar achter komen. Het is aan te raden nog wat
plaatmateriaal ergens vandaan te halen, naast het plaatje van het huis van Trijntje bij opdracht 3.
|
|
Copyright © 2000 - 2005 Lesidee. Alle rechten voorbehouden. |
|