groep1-2 groep3-4 groep5-6 groep7-8 contact onzeNieuweSite

Kennismaking

Doelstelling

De groep leert op een leuke manier met elkaar kennismaken en ook een beetje met drama.
Voorbereiding

Ik heb voor een aantal opdrachten gekozen waarmee de kinderen op een leuke manier met elkaar kennis kunnen maken. Ik ga beginnen met een spelletje om er even lekker in te komen, daarna bouw ik dit op.
We gebruiken het speellokaal. Daar is genoeg ruimte, zijn spullen aanwezig als dat nodig zou zijn en kunnen de kinderen lekker hun gang gaan, zonder daarbij gestoord te worden.
Ik heb niet veel spullen nodig. Iedereen moet zelf even een potlood en papier meenemen. Ik zorg voor verschillende vragen, een schoolbord, krijtjes en kaartjes met daarop karakter eigenschappen. Verder moeten er genoeg stoelen zijn.
Kern

Presentatie
De kinderen zitten in een kring. We doen eerst even een rondje met de namen zodat iedereen de namen gehoord heeft. Daarna gaan we in de kring het eerste spelletje doen, als dat goed gaat en de kinderen weten steeds beter de namen gaan we verder met het volgende spelletje. Hierna gaan we een vragen spel doen. De kinderen gaan hiervoor in paren tegenover elkaar zitten. Met dit spel kunnen ze punten winnen, die ik bij hou op het schoolbord. Als laatste spel gaan de kinderen weer in de kring zitten.
Uitleg:
Ik zit op een stoel naast: De groep zit in een kring, op stoelen. Een stoel is leeg. Het kind dat links van de lege plek zit, schuift op naar rechts en zegt: ik zit, de volgende schuift op en zegt:op een stoel, de laatste zegt: naast en vult een naam in. Deze persoon gaat op de lege plek zitten. Zijn stoel komt vrij en de beide buren proberen zo snel mogelijk als eerste op deze stoel te gaan zitten. En het spel kan opnieuw beginnen.
Stoeltje klap: De groep zit in een kring, een persoon staat in het midden van de kring. Er is een stoel leeg. Het kind dat de onbezette stoel rechts van hem heeft, roept een naam van iemand uit de kring en slaat op de stoel. Degene van wie de naam genoemd wordt gaat op de stoel zitten. Er komt een nieuwe stoel vrij, het spel begint van voor af aan. De persoon in het midden probeert eerder op de lege stoel te gaan zitten, voordat de persoon rechts ervan kan slaan. Als dit lukt is de speler die vergat een klap te geven, de nieuwe speler in de kring.
Het interview: Maak een binnen en buiten kring. De spelers van de binnenkring gaan tegenover de spelers in de buitenkring zitten. Geef de koppels vervolgens twee minuten de tijd om zoveel mogelijk van elkaar te weten te komen (naam, leeftijd, enz). Ze mogen om beurten een vraag aan elkaar stellen. Na deze twee minuten krijgen ze 5 vragen die ze moeten beantwoorden over de andere persoon. De antwoorden kunnen ze op het stukje papier zetten, er mag niet overlegd worden. Per koppel kan dit per goed beantwoorde vraag een punt opleveren. Vragen die gesteld kunnen worden zijn:
1. hoe heet hij/zij?
2. waar woont hij/zij?
3. hoe is de gezinssamenstelling?
4. wat is de hobby?
5. wat is een leuk televisieprogramma?
6. club?
7. sport?
8. lievelingsdier?
Zoek je geluid: De groep zit in een kring. 8 spelers staan in tweetallen in de kring. Ieder tweetal spreekt een geluid. Nu doen de spelers hun ogen dicht en de spelleider zet de spelers op een andere plaats. Op een teken gaan de spelers hun partner zoeken door geluid te maken. Als de spelers te dicht in de buurt van de kring komen gaan de kinderen die in de kring zitten piepen. Hoe snel vind iedereen elkaar terug? Tip: je kunt ook blinddoeken gebruiken. 
Begeleiding:
Ik ga de groep stimuleren en motiveren door ook zelf met de groep mee te spelen. Ik vertel ook wie ik ben en waar ik woon. Ik blijf enthousiast. Als een opdracht niet goed loopt probeer ik het zo goed mogelijk aan te passen. 
Evaluatie

Ik vraag aan de groep wat die er van vond, en of ze elkaar nu wat beter kennen.
Opruimen:
We hebben voor deze les geen spullen gebruikt. De kinderen hoeven dus ook niks op te ruimen.


Copyright © 2000 - 2005 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.