groep1-2 groep3-4 groep5-6 groep7-8 contact onzeNieuweSite

Aardrijkskunde

Wat heb je nodig
- tekenpapier
- kleurpotloden/ stiften


Inleiding
Ik heb een rijtjeshuis op het bord getekend, omdat ik in een rijtjeshuis
woon. Ik heb een pijl getekend boven het huis waar ik in woon.
Ik vertel de kinderen dat ik het huis heb getekend waar ik in woon. Dat
huis staat in het midden. Aan weerszijden staan er nog een paar huizen
tegenaan. Dit heet een rijtjeshuis, omdat er huizen in een rijtje staan.
Wonen er nog meer kinderen in een rijtjeshuis?
(ik kreeg reacties van kinderen die in een 2 onder 1 kap wonen, dus dat
verschil moest ik ook uitleggen)


Kern
* In wat voor woning wonen jullie ( vb. flat, boerderij, bungalow) en hoe
ziet dat huis eruit?

* verschillen benoemen tussen verschillende soorten woningen (bijv.
flat/boerderij)

* waar woont bijv.:
- de koningin
- een eskimo
- een indiaan
- arme mensen in Afrika
en hoe zien die woningen eruit?

* verschillen met onze woningen. hebben zij ook gas, water, licht,e tc. in
huis?
wie weet waar je nog meer in kunt wonen?
(woonboot, woonwagen) en wie wonen daar in?


* Teken waar JIJ nou het liefst in zou willen wonen. Bijvoorbeeld in een
rijtjeshuis, of op een boerderij, of misschien wel in een paleis als de 
Koningin. 


Slot
nabespreken wat er getekend is. Wie wil vertellen wat hij of zij getekend
heeft? Hoe ziet het huis eruit, waar staat het huis, wie wonen er in het
huis, etc.


Deze les is gemaakt door Anita Booij


Copyright © 2000 - 2005 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.