groep1-2 groep3-4 groep5-6 groep7-8 contact onzeNieuweSite

Algemeen

Een woordje vooraf

Dit is een thema dat niet is uitgewerkt. De ideeŽn heb ik gekregen van een kleuterjuf. Je moet voor jezelf maar bepalen wat je wel en niet kunt gebruiken. Ik vond het nuttige ideeŽn en allemaal goed uitvoerbaar!
De lesideeŽn

∑ We maken een schoenenwinkel in de klas. (Eerst kijken in echte schoenenwinkel)
Wat hebben we nodig?
- kassa en geld
- verschillende schoenen
- schoendozen
- folders
- schoenpoetsspullen
- veters
- stellages (podiumtafels op elkaar)

∑ schoen maken van papier (16 vierkantjes)
∑ slippers maken,de bandjes kunnen door vlechtwerk gemaakt worden
∑ vergelijken van schoenen en hun onderkant
∑ zandtafel: sporen vergelijken.
∑ Spoor maken in zandtafel. Zoek van wie de schoen is
∑ Schoenen poetsen
∑ Veters strikken (strikplankjes)
∑ Versjes beertje Pippeloentje
∑ Motoriek: veters rijgen
∑ Sorteren en rubriceren van schoenen
∑ Zoekdoekje leggen
∑ Voeten meten
∑ Oude lengtemaat "voet" uitleggen, meetoefeningen
∑ Begrippen groot- klein, rechts - links
∑ Spiegelen: maak de onderkant van de linkerschoen als van de rechterschoen
∑ Schoenmaker in de klas vragen
∑ Onderdelen van schoen benoemen

∑ je kunt allerlei soorten schoenen in een vuilniszak stoppen en er steeds eentje uithalen. Vinden ze reuze spannend. Daarna hun laten vertellen wat voor een soort schoen het is, wanneer je hem aandoet en wie hem aandoet. Of hij voor een volwassen persoon is of voor kinderen.
∑ Daarna kun je een aflevering van Huisje, boompje, beestje kijken, waarin word verteld hoe schoenen worden gemaakt.
∑ Daarna kun je voor de kinderen een werkblad maken. Hierop staan lege vakjes met wat tekst eronder en zij moeten in de vakjes tekenen hoe de schoenen gemaakt werden. Eerst de vorm knippen uit leer, dan naaien, zool eronder plakken, versieren, veters erin. Op het einde stond een vakje waar ze een schoen in mochten tekenen die ze zelf zouden willen maken.


Copyright © 2000 - 2005 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.