groep1-2 groep3-4 groep5-6 groep7-8 contact onzeNieuweSite

Algemeen

De lesideeŽn
  • handafdruk maken met verf
  • kartonnen pop die de kinderen kunnen 'aankleden' met lapjes e.d.
  • in de poppenhoek spullen neerleggen die je gebruikt bij het wassen, aankleden (washandjes, klerenhangers, klein babybadje.....)

  • Een idee voor een kringgesprek:
    Bekijk met de kinderen een knuffel.
    - Wat is zijn voorkant? Hoe ziet zijn achterkant eruit? - Kies 2 kinderen uit de kring. Zet de ene met de voorkant en de andere met de achterkant naar de groep toe. Ontdekt de groep dat er verschillen zijn?
    - Zet de twee kinderen nu met de linker- en de rechterzijkant naar de groep toe. Wat denkt de groep dat de kinderen wel zien en wat niet?
    - Daarna maakt ieder twee verftekeningen van zichzelf: een van de voorkant en een van de achterkant. Laat de kinderen elkaar helpen bij het beschrijven van de achterkant.
    - Schrijf de namen van de kinderen op de achterkant van de tekening. Hang de tekeningen bij de wereldtafel.
    - Gebruik de tekeningen om een spelletje te doen. Neem een tekening en vraag welk kind het kan zijn. En welke voor- of achterkant hoort erbij?

  • Je zou ook een spiegelhoek kunnen inrichten.
    De kinderen opdracht geven zichzelf goed te bekijken met een spiegel en daarna zichzelf (het gezicht) laten natekenen; hele leuke en goede resultaten!

  • Neem een rol behang en leg dat op de grond. Een kind gaat op het papier liggen en wordt omgetrokken met een potlood.
    Als het kind opstaat kunnen de contouren verduidelijkt worden met een dikke stift. Daarna wordt besproken waar welke lichaamsdelen zitten en of ze lijken op de werkelijkheid. Als er genoeg papier op de rol zit en als er genoeg ruimte in de klas en/of de gang is, kan ook elk kind omgetrokken worden.
    De omtrekken van alleen een hand, die de kinderen inkleuren, gebruik ik de rest van het jaar om aan te geven wie vandaag jufs "helpende handjes" zijn (naast me zitten, klusjes doen enz.).

  • Een ander idee is het in de klas ophangen van een meetlat om van alle kinderen de lengte te bepalen. Eventueel kan dit later in het jaar nogmaals gedaan worden om het groeiproces te bekijken.



Copyright © 2000 - 2005 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.