groep1-2 groep3-4 groep5-6 groep7-8 contact onzeNieuweSite

Beeldende vorming

Beginsituatie:
De kinderen weten dat we deze week een speciaal thema hebben, namelijk heksen. Ze weten wat een heks is en hoe een heks eruit ziet en wat de kenmerken van een heks zijn, ook weten ze dat we deze week aan dit thema gaan werken.

Doel:
Het doel van deze les is de motorische ontwikkeling van de kinderen, het is toch priegelen en peuteren. 

Opzet:
Materialen: Kranten, tekenvellen, kwasten, glazuur, snoepjes.
Ik begin deze les met het verhaal van Hans en Grietje.
Aan het begin van deze les heb ik op elke tafel kranten gelegd. Ook ligt er op elke tafel een tekenvel papier waarop een huis getekend staat, het gaat alleen om de basisvorm van het huis.
Als de kinderen dan op hun plek zitten leg ik de les uit, namelijk dat ze met glazuur, die ik ook van te voren gemaakt heb, het huisje gaan insmeren met kwasten.
Ik doe dit terwijl ik het uitleg ook voor, zodat het visueel is. Hierna mogen ze de snoepjes, zoals mm´s, dropjes, en andere kleine snoepjes op het huisje plakken.
Na de uitleg deel ik eerst de glazuur uit en mogen ze deze erop smeren, daarna worden de snoepjes uitgedeeld, op die manier om te voorkomen dat er gesnoept wordt van de snoepjes. 
De afspraak wordt gemaakt dat er niet gesnoept mag worden tijdens het plakken, als er over is wordt dit verdeeld en dit mogen ze dan opeten.
Zo maken ze hun eigen Hans en Grietje huisje, een huisje dat betoverd is en met allemaal lekkere dingen beplakt is.
Tijdens de les loop ik rond om de kinderen te helpen met het insmeren van het huisje met de glazuur, omdat dit nog best wel eens een kliederboel kan worden.

Tijdsduur:
De les duurt ongeveer een uur, eerst heb je ongeveer 10 minuten voor het prentenboek nodig om deze voor te lezen, daarna het maken van de huisjes ongeveer 30/ 40 minuten en daarna ook nog het opruimen.



Copyright © 2000 - 2005 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.