voor nog meer lessen: Lesidee.nl |
rekenen met euro’sGroep: groep4Vakgebied: rekenen Thema: europa Omschrijving: rekenen tot 100 euro in tientallen euro’s. Zoekwoorden: europa euro optellen aftrekken geld Groep 4: school de Ark 27 mei 2003 1 Rekenen met euros Irene Pierik Vak: rekenen Groep 4: school de Ark 27 mei 2003 2 Lesvoorbereiding ___________________________________________________________ 3 De beginsituatie ____________________________________________________________ 3 Algemeen:_____________________________________________________________ 3 Specifiek: _____________________________________________________________ 3 De doelstellingen ___________________________________________________________ 3 Productdoel ____________________________________________________________ 3 Procesdoel_____________________________________________________________ 3 Persoonlijk doel ________________________________________________________ 3 Lesopzet fase 1 (inleiding) ____________________________________________________ 4 Leermiddelen __________________________________________________________ 4 Leerkrachtaktiviteiten____________________________________________________ 4 Leerlingaktiviteiten: _____________________________________________________ 4 Lesopzet fase 2 (instructie) ___________________________________________________ 4 Leermiddelen __________________________________________________________ 4 Leerkrachtaktiviteiten____________________________________________________ 4 Leerlingaktiviteiten: _____________________________________________________ 5 Lesopzet fase 3 (verwerking) __________________________________________________ 5 Leermiddelen __________________________________________________________ 5 Leerkrachtaktiviteiten____________________________________________________ 5 Leerlingaktiviteiten: _____________________________________________________ 5 Lesopzet fase 4 (individueel) __________________________________________________ 5 Leermiddelen __________________________________________________________ 6 Leerkrachtactiviteiten ____________________________________________________ 6 Leerlingaktiviteiten: _____________________________________________________ 6 Lesopzet fase 5 (Afsluiting) ___________________________________________________ 6 Leerkrachtaktiviteiten: ___________________________________________________ 7 Leerlingaktiviteiten: _____________________________________________________ 7 Nabeschouwing ____________________________________________________________ 8 Evaluatie van de les _____________________________________________________ 8 Evaluatie op leerdoelen___________________________________________________ 8 Voornemens _______________________________________________________________ 8 Vervolgstappen_________________________________________________________ 8 Bijgestelde leerdoelen____________________________________________________ 8 Groep 4: school de Ark 27 mei 2003 3 Lesvoorbereiding Klas: 4B Vak: rekenen Onderwerp: tellen met euros School: de Ark in Diemen Datum: 27 mei 2003 Groepsgrootte: 20 kinderen De beginsituatie Algemeen: Ik werk in mijn groep met de methode rekenrijk. Deze rekenmethode is dit schooljaar ingevoerd en is dus nieuw voor de leerlingen. Ze hebben bijvoorbeeld geleerd met het honderdveld te werken en de getallenlijn kenden ze nog niet. Na een aantal lessen bleek in de hele school dat dat problemen opleverde en de groepen 4 zijn toen van het tweede deel van groep 3 een aantal lessen gaan herhalen. Normaliter wordt voor elk blok van tien lessen drie weken uitgetrokken; twee weken voor de lessen en een week voor remediëring, herhaling en verrijking. Maar omdat we wat achter lopen bieden we de leerstof in veel kortere tijd aan. Het gevolg is wel dat een aantal leerlingen de stof bij afsluiting van het blok nog niet voldoende onder de knie heeft. We proberen wel regelmatig de onderwerpen die moeilijk gevonden worden en die de kinderen als einddoel van groep 4 dienen te beheersen te herhalen. De kinderen hebben regelmatig individueel en samengewerkt. Specifiek: In week 21 (19 t/m 23 mei) hadden een aantal kinderen nog moeite met het rekenen met euros en tientallen en met het optellen en aftrekken tot 100 over het tiental (83-27=). In de methode zijn we momenteel bij hoofdstuk 10. De kinderen hebben een keer eerder artikelen bij elkaar opgeteld, het totaalbedrag berekend en berekend wat ze terugkrijgen van een bepaald bedrag (eerst klassikaal en toen in groepjes). In de methode zijn al vaker berekeningen geweest met artikelen optellen en aftrekken van een bedrag. Het betalen met briefjes en munten is ook al eerder aan bod geweest. De doelstellingen Productdoel Optellen en aftrekken tot 100 over het tiental met euros. Tellen met euros. Procesdoel Rekenen met euros. Persoonlijk doel In deze les wil ik de stof gedifferentieerd aanbieden. Doelstellingen hierbij zijn: Goede interactie. Een instructietafel gebruiken als hulpmiddel bij differentiatie. Zelfstandig werken begeleiden. Groep 4: school de Ark 27 mei 2003 4 Een verbodsbord betekent: stil werken; niets vragen aan je buurman. Een stoplicht betekent: de juf niet storen. Het verbodsbord gebruik ik vaak de eerste 5 a 10 minuten van het zelfstandig werken, zodat ze niet meteen elkaar gaan vragen. Het stoplicht gebruik ik tijdens de instructiefase. Aandachtspunten bij het differentiëren zijn: De kinderen houden zich aan de afgesproken regels Er is voor ieder kind voldoende werk op niveau Goede voorbereiding zodat de vragen beperkt blijven. Alle hulpmiddelen staan klaar Alle kinderen komen qua uitleg aan hun trekken. Lesopzet fase 1 (inleiding) Tijd 5 minuten Leermiddelen - Artikelen met prijskaartjes. Leerkrachtaktiviteiten - Terugblik en doel van de les; Rekenen met euros Vorige week ook gedaan met de fruitpunch. - Feest; wat vind jij belangrijk; mooie kleren aan, wat neem ik mee (cadeautje, feestversiering). - Feest op de Ark over twee weken: Ik heb gekocht: een broek, een hoed, een ketting. - Vragen aan drie l.l. wat het gekost zou hebben (schatten) en vertellen wat het heeft gekost. Leerlingaktiviteiten: - Actief participeren in het gesprek. - Nadenken over prijzen. Lesopzet fase 2 (instructie) Tijd 5 minuten Leermiddelen - Bord - Namaakgeld. Leerkrachtaktiviteiten - Wat heb ik moeten betalen; vragen hoe we dat uit kunnen rekenen? - Wat zou het gekost hebben? Met sommen en getallenlijn. - Ik heb 90 euros in briefjes van tien; wat krijg ik terug? Met sommen en getallenlijn. - Betalen met namaakgeld (l.l. uit de klas) en geld teruggeven. Klopt dit? Groep 4: school de Ark 27 mei 2003 5 Leerlingaktiviteiten: - Luisteren naar de instructie en hierbij zelf nadenken. - Rekenen met optellen en aftrekken tot 100 over het tiental. - Tellen met euros. Lesopzet fase 3 (verwerking) Tijd 5-10 minuten Leermiddelen - Bord: Je hebt € 70. Kies samen twee dingen. Reken uit wat je overhoudt (getallenlijn). Vergelijk de uitkomsten. Klaar? Welke twee dingen kosten samen precies € 70? Er zijn drie mogelijkheden. - Folder Leerkrachtaktiviteiten 1. Uitleg: Je hebt 70 euros om aan het feest te besteden. Kies daarvoor samen twee dingen. - Wat kost het; het bedrag mag niet hoger zijn dan 70 euros. - Wat krijg je terug? - Schrijf de sommen op en gebruik de getallenlijn als je dat nodig hebt. - Vergelijk de uitkomsten. - Je mag elkaar helpen, maar niet voorzeggen. - Snel klaar? Opdracht op bord. Vertellen dat ze vijf minuten de tijd hebben 2. Bespreken: - Een groepje vragen wat ze gekocht hebben en hoe ze dat hebben uitgerekend. - Noteren op het bord met sommen en getallenlijn. - Betalen met euros. - Vragen wie het op een andere manier zou hebben uitgerekend. Leerlingaktiviteiten: - Twee dingen uit folder zoeken. - De sommen maken. - Vergelijken en elkaar eventueel uitleggen. - Vertellen berekening of luisteren naar de uitleg. Lesopzet fase 4 (individueel) Groep 4: school de Ark 27 mei 2003 6 Tijd 20-25 minuten Leermiddelen - Bord (sommen voor langzame leerlingen): Som 1 a + c Som 2 a + b Som 3 bovenste drie rijtjes Som 4 a + b + c Som 5 bovenste som - Opdrachtenvel - Hulpmiddelen: Eurobiljetten. Kladblaadjes. Getallenlijn. Kralenketting en knijpers. Rekenrek. - Stoplicht en verbodsbord. Leerkrachtactiviteiten - De leerkracht laat de stencils uitdelen, zegt dat ze hun naam erop moeten schrijven en vraagt de leerlingen aan de instructietafel. - De leerkracht geeft bij iedere opdracht een korte uitleg. - De leerkracht vertelt de regels: Verbodsbord: de eerste 10 minuten werk je alleen; niet praten. Na een paar minuten ga ik een ronde lopen; geen vingers. Als je een som niet begrijpt; ga met een volgende som verder. Instructietafel; rood stoplicht en verbodsbord weg; vraag als je er echt niet uitkomt aan het kind naast je, fluisteren. Na instructietafel (10 minuten) loop ik tweede ronde. - Wat te doen als ze klaar zijn: Er ligt een extra vel op de tafel voor in de klas. Voor de heel snelle leerlingen ligt er nog een tweede vel. - De leerkracht vraagt een leerling: Wat betekent het verbodsbord? Wat betekent het stoplicht? Wat moet je doen als je klaar bent? - De leerkracht vraagt wie er nog niet aan de slag kan. - De leerkracht vertelt de instructiegroep met de startopdracht te beginnen. - De leerkracht loopt een serviceronde en vertelt de langzame leerlingen dat ze de sommen op het bord alleen maar hoeven te maken. Leerlingaktiviteiten: - Individueel de sommen maken. - Indien nodig een mede-leerling om uitleg vragen of uitleg geven. Lesopzet fase 5 (Afsluiting) Tijd Groep 4: school de Ark 27 mei 2003 7 5 minuten Leerkrachtaktiviteiten: - Samenvatting: we hebben geleerd te rekenen met euros tot getallen van 100. - De leerkracht behandelt de sommen: Een voorbeeld wordt behandeld van som 1 t/m som3; wie vond het moeilijk, hoe heeft een leerling dat aangepakt? Van de andere sommen noem ik alleen de antwoorden. - Wie kon er niet doorwerken en waardoor kwam dat? - Wie kan mij vertellen hoe het werken ging? - Dan geef ik mijn eigen mening en probeer daarbij zo positief mogelijk te zijn. Leerlingaktiviteiten: - Evalueren van de les. Groep 4: school de Ark 27 mei 2003 8 Nabeschouwing Evaluatie van de les Evaluatie op leerdoelen Voornemens Vervolgstappen Bijgestelde leerdoelen
|