Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 1 
Next page End  

Copyright © 2000 - 2001 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.
Voor meer lesideeën: ga naar www.lesidee.nl
Aardrijkskunde les voor groep 3
Onderwerp: Plattegrond.
de leerlingen verkennen de ruimte om hen heen en worden zo bewust dat je daar veel dingen
mee kunt doen.
Inleiding:
de leerkracht leidt de kinderen in door ze een plattegrond te geven van een dierenpark, leuk
staat aangegeven waar je de pinguins kunt vinden waar je de show van de dolfijnen kunt zien
als je de juiste weggetjes volgt (dit kun je uit een folder halen van een attractie park of
dierenpark, staat meestal een plattegrond in van het park). je vraagt eerst of de kinderen dit
wel eens eerder hebben gezien en of ze weten wat een plattegrond is en waarom mensen die
gebruiken. zelf vertel je als aanvulling er ook iets kort over.
Kern; je hebt zelf al als voorbereiding op een groot vel een plattegrond van het lokaal
gemaakt en 1 op een a4 blad die je kopieert voor elk kind. (hierop staan de tafels en stoelen
waar de kinderen zitten en de kasten, het bord kortom het hele klaslokaal van bovenaf gezien)
dan vraag je de kinderen of zij weten waarvan dit een plattegrond is hebben zij het geraden
dan ga je vragen stellen zoals: wie weet wat dit eigenlijk is (wijst een kast aan kinderen
benoemen diT) of wie weet waar de meester zit waar kun je dat vinden op de plattegrond?
daar zetten we dan de "m" van Meester in.zo stel je nog een aantal vragen daarna over de
kinderen zelf zoals: leerling aanwijzen en hem vragen of hij op het grote vel papier kan
aanwijzen waar hij zit en waar een klasgenootje van hem zit.
zo bekijk je dus stap voor stap met de kinderen waar iedereen zit en waar alles staat.
Afsluiting: Dit is heel leuk om te doen, ik spreek uit ervaring. je kunt het heel leuk maken
door te zeggen het tafeltje dat ik nu aankruis, welk kind zit daaraan? (leerlingen mogen dit
zeggen) en dat kind krijgt dan een echt snoepje. nu kruist de leerkracht weer een tafeltje aan
en de leerlingen moeten raden welk kind een snoepje krijgt. daarna mogen een aantal
leerlingen zelf een tafeltje of meer tafeltjes aankruisen en die kinderen die aan die tafel zitten
krijgen ook weer een snoepje. net zolang tot iedereen een snoepje heeft. (je kunt ook een
grapje uithalen door een kruisje op de kast te zetten of op de vloer, kijken of de kinderen in de
gaten hebben dat daar geen leerlingen zitten). leerlingen kunnen na afloop de plattegrond nog
mooi inkleuren en naar huis meenemen.