Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 1 
Next page End  

Groep: 8
Bedoeling/ Wat kinderen kunnen leren:
Kennis: 
wat komt er bij een ‘goede school’ kijken? Welke eigenschappen moet deze vooral (niet)
hebben?
Vaardigheden: 
discussiëren, compromissen kunnen sluiten, brainstormen.
Wat is je persoonlijk leerdoel?
Mijn persoonlijke leerdoel is het kunnen begeleiden van een gesprek/ discussie die eigenlijk
tussen de leerlingen zelf verloopt. Kan ik de discussie genoeg op zijn vrije loop laten gaan?
   
Tijd
Inhoud van de les
Did.
werkvormen
en middelen
Organisatie
15
min
30
min.
5
min.
- Inleiding: Ik wil het graag hebben over de schoolregels.
Welke regels gelden hier op school, en waarom? 
Waarom heeft een school eigenlijk regels? Zou een school
zonder regels kunnen bestaan?
- Kern: wat vinden jullie nog meer eigenschappen van een
‘goede’ school? Anders gezegd: kunnen wij samen de
eigenschappen noemen die bij de ‘ideale school’ horen?
Wat zijn (on-) belangrijke dingen op deze school?
Hiervan maken we een woordveld op het bord. De
leerlingen mogen onderling van mening verschillen. Dan
komen beide ideeën op het bord te staan.
- Slot: wie kan uit dit woordveld een conclusie trekken?
Hierdoor heb ik júllie beter leren kennen.
De hele les
werken we
gezamenlijk en
klassikaal.
Middelen zijn
er hier niet
echt nodig: er
kan gebruik
gemaakt
worden van
tekeningen van
de betreffende
ideale school,
en een bord
met krijt is
handig voor
het woordveld.
De leerlingen
blijven
allemaal op
hun plek
zitten en
mogen hun
vinger
opsteken als
ze iets willen
zeggen. We
laten een
ander eerst
uitpraten en
wachten op
onze beurt.
Ondertussen
luister je
naar je
klasgenoten.