Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 1 
Next page End  

Titel:
Kranten betrouwbaar?
Groep: 8
Bedoeling/ Wat kinderen kunnen leren:
Kennis: De kinderen leren het teelgebruik van kranten kennen en toepassen en ze leren vooral
dat ze soms kúnnen twijfelen aan krantenberichten.
Vaardigheden: Het schrijven van een waar en een verzonnen krantenartikel.
Tijd
Inhoud van de les
Did.
werkvormen
en middelen
Organisatie
5
min
30
min.
min.
- Inleiding: wie leest er thuis een krant? Welke? Twijfel je
wel eens aan de betrouwbaarheid in de krant? In deze les
gaan we eens kijken of jullie een verzonnen en een ‘waar’
krantenartikel herkennen. Deze mogen jullie zelf gaan
maken.
- Kern: zoek in de krant een foto met artikel. Plak de foto
op je tekenvel. Schrijf de tekst van het artikel na en plak
die erbij. Je mag daar wel iets in veranderen, bijvoorbeeld
moeilijke woorden vervangen door minder moeilijke. Of
zorgen dat de stijl meer lijkt op jouw manier van
schrijven. Zoek vervolgens alleen een foto uit de krant.
Plak die ook op je tekenvel. Schrijf daar een verzonnen
bericht bij. Maar let op: het moet een bericht zijn dat bij
die foto past en natuurlijk niet te ongeloofwaardig zijn.
Als iedereen klaar is, wisselen we de artikelen uit. Kan
iedereen dan het verzonnen krantenartikel van een ander
herkennen?
Ik deel de materialen uit. De kinderen gaan aan de slag.
Als de verhalen klaar zijn plaats ik de kinderen in
tweetallen. Daarna laat ze de werkstukken uitwisselen en
lezen. Lukt het ieder inderdaad om de twee artikelen
correct te plaatsen als ‘waar’ en als ‘verzonnen’? 
- Slot: als slot bespreek ik de uitwisseling kort na. Ik laat
enkele opvallend goede ‘fictieve’ berichten bij een foto
voorlezen.
Ik verzamel de werkstukken en bundel ze. De kinderen
kunnen die misschien op vrije momenten inkijken?
De Inleiding is
een gesprek
welke
klassikaal is.
De verwerking
mogen de
leerlingen
individueel
doen. Hierna
gaan de
leerlingen in
tweetallen
elkaar kranten-
artikelen lezen.
Het slot wil ik
gezamenlijk
doen, door de
uitwisseling
kort na te
bespreken.
Ik heb een
hele stapel
A3 vellen
klaar gelegd,
omdat ik
denk dat
twee
artikelen niet
op één A4
zullen
passen. Op
die vellen
mogen de
leerlingen de
artikelen
plakken en
bijschrijven.
Als laatste
neem ik de
bladen weer
mee terug en
bundel deze.