Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 1 
Next page End  

Aantal leerlingen: +/- 25
Lesonderwerp: Herfst tekenen - oliepasteltekening
Betekenis:
Waar gaat het over, wat is het
thema, welke associatie
mogelijkheden zie je?
Het thema bij deze opdracht is de herfst. De kinderen mogen vertellen wat zij zelf
vinden van de herfst en waar zij aan denken bij de herfst. De kinderen zijn helemaal
vrij in hun eigen gedachten over de herfst . Het kan over regen gaan maar ook over
kabouters of het bos. Noem maar op.
Activiteit:
Korte beschrijving van de
activiteiten/ opdrachten
Als inleiding gaan we het hebben over de herfst en wat de kinderen daarover weten. 
De opdracht is dat de kinderen een oliepasteltekening gaan maken over de herfst. Ze
mogen zelf het onderwerp van de tekening bedenken als het maar over de herfst
gaat. De kinderen nemen een zwart tekenpapier mee en gaan daar een mooie
tekening op maken in een kader wat ze zelf hebben gemaakt. 
Als afsluiting gaan we het hebben over de tekeningen en waarom de kinderen dat
gemaakt hebben. 
Vorm:
Aan welk beeldaspect wordt
specifiek aandacht besteed.
Welke nuance breng je aan.
Kleur is hier iets wat vooral naar voren komt want de kinderen kunnen ook mengen.
En zo weer andere kleuren maken. En het is de bedoeling dat ze d.m.v. kleur een
echte herfsttekening maken. En welke kleuren daar nou bij horen.  
Materiaal: 
Welke materialen en
gereedschappen laat je gebruiken
oliepastels
zwart tekenpapier
liniaal en potlood.
Beschouwing:
Wat laat je de kinderen zien in
verband met een beeldrijke start.
Welke vragen stel je daarbij?
Ik laat de kinderen niks zien want dan kunnen de kinderen gaan imiteren. De
kinderen moeten hun eigen ideeën op papier uitwerken. 
Ik stel ze wel vragen waar ze aan denken en wat voor kleuren horen nou bij de
herfst. 
Werkwijze:
Welke technieken en werkwijzen
laat je de kinderen toepassen?
De leerlingen mogen gaan mengen met oliepastels. En kinderen gaan zelf met
oliepastel in de weer. Het is een andere vorm van tekenen dan potlood of stift. 
Onderzoek:
Op welke onderdelen wil je dat er
variaties onderzocht worden.
De klas kan zelf bedenken wat ze tekenen als het maar met herfst te maken heeft. 
Organisatie:
Beknopte omschrijving van de
organisatie.
De leerkracht laat ze eerst ideeën opdoen over de herfst en loopt later rond om  te
kijken hoe alles gaat en om tips te geven.