Navigation bar
  Print document Start Previous page
 2 of 6 
Next page End  

Duur
(min.)
Lesfasen en lesinhoud 
(Wat)
Didactische werkvormen, klasschikking, groepering
… (Hoe)
Media
15 min
10 min.
20 min.
INTRO
Motivatie 
KERN
1.
De delen van het oog
Het oog (zie bijlage)
Plaats de volgende woorden bij het juiste deel
van de ogen en de bescherming van de ogen:
Wimpers
Wenkbrauw
Harde oogvlies
Regenboogvlies of iris
Pupil
2.
Proefjes
a.
breng enkele druppels water op het
voorhoofd van een ll. en zorg dat dit
naar beneden vloeit. Wat zie je?
b.
Een ll. houdt ong. 1 minuut de handen
voor de ogen en neemt deze dan vlug
weg. Wat gebeurt er met de grootte
van de pupil?
c.
Houdt met gestrekte armen in elke
Opdracht (individueel)
Instructie: jullie krijgen een werkblad met verschillende
proefjes. Voer ze eens uit.
Uitvoering: de lln. voeren de opdracht uit.
Correctie: wat merk je?
Opdracht (klassikaal)
Instructie: kom eens naar voor. Ik blinddoek je en jij
moet … zoeken.
Uitvoering: de ll. voert de opdracht uit.
Correctie: klassikale bespreking.
Opdracht (klassikaal)
Instructie: jullie krijgen een werkblad en we gaan
samen de delen van het oog eens aanduiden.
Uitvoering: de lln. voeren de opdracht uit.
Correctie: de lkr. begeleidt en geeft positieve
feedback.
Opdracht (per 2)
Instructie: jullie krijgen ene werkblad waar enkele
proefjes op staan die jullie per 2 oplossen. Wanneer je
materiaal nodig hebt, kom je dit aan mij vragen;
Uitvoering: de lln; voeren de opdracht uit.
Correctie: de lkr. observeert.
Werkblad
Werkblad, potlood,
materiaal