Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 1 
Next page End  

Naam: Stefanie
Groep: 1/2
Onderwerp les: Levensbeschouwing, prentenboek, scheiding, gevoelens & emoties
Benodigdheden : Prentenboek ‘ Dag pappa, tot ziens !’
Korte beschrijving prentenboek :
Tom begrijpt niet waarom pappa altijd teruggaat naar zijn eigen huis, waarom hij niet bij Tom
en mamma blijft, zoals vroeger. Hij wordt er boos en opstandig van. Dan vertelt zijn
teddybeer Tom op een avond een verhaal over een kleine beer en zijn mamma en pappa, die
allebei in hun eigen hol wonen. En opeens begrijpt Tom veel beter wat er aan de hand is. 
Beginsituatie:
Er zijn meerdere leerlingen in de klas die ouders hebben die gescheiden zijn. Hier is al eens
over gepraat in de groep. Zo weten de kinderen dat deze ouders apart wonen, en dat de
leerlingen vaak bij mamma zijn en soms naar pappa toe gaan. (in de meeste gevallen). In deze
les wil ik er wat dieper op ingaan. 
Doelstellingen:
-De leerlingen leren wat er gebeurt als er twee ouders scheiden, ze denken na over wat er
meespeelt bij deze gebeurtenis
-De leerlingen leren uiting te geven aan emoties, door deze in een groep te bespreken
-De leerlingen leren inzien hoe conflictsituaties in de eigen omgeving ontstaan en welke
oplossingen mogelijk zijn (Gezond gedrag in de basisschool)
-De leerlingen leren omgaan met gevoelens, wensen en opvattingen van henzelf en die van
anderen (Gezond gedrag in de basisschool)
Organisatie:
Inleiding:
Ik zit met de kinderen in de kring. Ik laat ze het boek zien wat ik op mijn schoot heb. Wat zien
ze op de voorkant? We praten over de titel (dag pappa, tot ziens!). Blijkbaar gaat de vader
weg, waar zal hij heen gaan? Ik lees het boek aan de kinderen voor. 
Kern:
Samen met de kinderen praat ik over het prentenboek. Waarom was Tom nou zo boos in het
begin? Wat voor leuke dingen deed het beertje allemaal met pappa beer? Waarom woonde
pappa beer niet meer in hetzelfde hol als mamma beer? Waarom denk je dat Tom nu ineens zo
lekker kon slapen? Wanneer de kinderen het erg moeilijk vinden, help ik ze op weg. Ook
kunnen we het prentenboek er soms nog even bij pakken om de platen te bekijken. 
Ik vraag aan de kinderen wie ook een pappa en mamma hebben die apart wonen. Bij wie zijn
ze meestal? Vinden zij het ook weer heel moeilijk als pappa of mamma weer weg gaat? En
wat gebeurt er met je verjaardag/kerst/sinterklaas etc? Hadden pappa en mamma het aan je
verteld toen ze gingen scheiden? Hoe voelde je je toen? Etc etc...
Afsluiting:
We sluiten de les af, de kinderen mogen nog een tekening maken over het prentenboek ‘Dag
pappa, tot ziens!’