Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 1 
Next page End  

Copyright © 2004 Geoffrey Reemer – www.meestergeoffrey.nl
Copyright © 2004 Geoffrey Reemer – www.meestergeoffrey.nl 
Zou ik daar willen wonen?
Groep 5-6 - Aardrijkskunde
Benodigdheden:
Foto's van diverse landschappen (CTRL-klikken om link in PDF-formaat te volgen)
Tekenpapier + tekenspullen 
Deze les is bedoeld om kinderen zich in te laten leven in het wonen op plaatsen die totaal verschillen van de
vertrouwde plekken in hun omgeving. Aan het eind kunnen de kinderen verwoorden waarom ze wel of niet op
bepaalde plaatsen willen wonen.
Hou eerst even heel kort een inleidend gesprekje over verhuizen. Wie is er wel eens verhuisd? Aan deze kinderen
kun je ook vragen of het in hun nieuwe woonomgeving nou heel erg anders is dan in hun oude woonomgeving.
Hang vervolgens de foto's op het bord en geef kinderen de opdracht om zich voor te stellen dat ze zouden
verhuizen. Ze mogen zelf bepalen waar ze heen gaan (kiezen uit de foto's). Laat ze opschrijven welke omgeving ze
zouden kiezen en vooral waarom. En het moet wat meer voorstellen dan "omdat ik dat leuk vind". Kinderen die heel
snel klaar zijn kun je ook laten opschrijven waar ze juist helemaal NIET zouden willen wonen. Per gebied kun je dan
wat reacties laten geven en er wat steekwoorden bijschrijven. Op die manier krijg je een beetje een beeld van de
voor- en nadelen van elke omgeving.
Je kunt het ook hebben over de vraag: hoe zouden mensen die uit dat gebied naar Nederland zouden verhuizen
het hier vinden? Op die manier worden kinderen zich ook bewust van wat het betekent om ergens te wonen waar
het totaal anders is dan in je eigen woonomgeving.
Bij deze les kun je als verwerkingsopdracht een tekening laten maken van de ideale stad of het ideale dorp van de
kinderen. Een tekening dus van de plaats waar ze het allerliefst zouden willen wonen. Fantaseren mag natuurlijk.
Een andere opdracht die je zou kunnen geven is dat de kinderen in groepen op heel groot papier één van de
landschappen gaan verwerken in een tekening. Op die manier moeten ze heel goed kijken naar de elementen die in
dat landschap voorkomen. Na afloop kun je de tekeningen laten presenteren.