Navigation bar
  Print document Start Previous page
 2 of 9 
Next page End  

Katholieke Hogeschool Limburg - departement lerarenopleiding
Campus Hemelrijk
Maastrichterstraat 96 
3500 HASSELT
Tel. (011)30 04 90    Fax (011)30 04 99
Lesvoorbereidingsformulier ILLO comp / 1 
Academiejaar 2002-2003
Duur
(min.)
Lesfasen en lesinhoud 
(Wat)
Didactische werkvormen, klasschikking, groepering
… (Hoe)
Media
5 min.
20 min.
1. Introductie.
1.1. Oriëntering en motivering.
Leerlingen antwoorden: ‘ als tuinman’.
Leerlingen antwoorden: ‘ gras maaien, bloemen planten, in
de moestuin werken, harken,… .’
2 . Kern.
2.1. systematische waarneming.
Leerlingen antwoorden: een hark.
Om te harken.
Met de brede hard kunnen we gemakkelijk de bladeren bij
elkaar doen in de herfst.
Bij het harken hark je de aarde fijn en effen.
Leerlingen antwoorden: een gieter.
Je kunt water in de gieter doen en dan de planten water
geven.Dat gaat alleen voor de platen die in een bak of een
pot staan. Als er in de tuin veel bloemen staan gebruiken
we de tuinslang.
Met de tuinslang kunnen we sproeien.
Klasgesprek.
De leerkracht komt verkleed binnen als tuinman.
Hoe ben ik verkleed vandaag?
Wat doet een tuinman allemaal?
Onderwijsleergesprek.
De leerkracht heeft twee harken vast. 
Wie weet hoe het heet wat ik hier vast heb?
Waarvoor gebruikt een tuinman de hark?
Waarvoor gebruikt hij deze brede hark?
En waarvoor zou dan deze smalle hark dienen?
Leerkracht bevestigt een woordkaart aan de hark.
Kan iemand me eens voordoen hoe je moet harken?
Twee leerlingen komen naar voor en doen alsof ze harken.
Wat heb ik hier nog allemaal bij?
Wat kan ik met een gieter doen?
Leerkracht toont de tuinslang.
Weten jullie ook hoe we het noemen als we werken met de
tuinslang?
Leerkracht bevestigt een woordkaart aan de gieter.
Leerkracht bevestigt een woordkaart aan de tuinslang.
Tuingerei
Hark 
Woordkaart ‘hark’
Gieter
Woordkaart ‘gieter’.
Woordkaart ‘tuinslang’
Spade