Navigation bar
  Print document Start Previous page
 4 of 5 
Next page End  

Copyright © 2000 - 2001 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.
Voor meer lesideeën: ga naar www.lesidee.nl
Les 3  Kleurenleer Impressionisme 
INLEIDING
Om het geheugen van de kinderen op te frissen, zet je al het beschouwingmateriaal van de
vorige lessen in de klas. Je vraagt de klas wie nog weet waar we het de vorige keer over
hebben gehad. 
Op het bord schrijf je: De industriële revolutie in de 19
e
eeuw.
De juf of meester begint dan te vertellen over deze revolutie en wat voor uitvindingen er zijn
gedaan in die tijd zoals de stoommachine. Het mooiste is natuurlijk als je een plaat hebt
hiervan. Hierbij maak je aantekeningen op het bord, de kinderen moeten deze aantekeningen
overnemen in hun schrift. Dit relateer je dan naar de methode van Geschiedenis die gebruikt
wordt in de klas. Bij elke geschiedenismethode van de basisschool komt dit onderwerp
namelijk aan de orde. Zorg ervoor dat je verhaal niet te lang wordt aan de kinderen. 
Hierna zet de juf of meester een poster of plaat van een schilderij dat gemaakt is door middel
van pointillisme. Je vraagt de klas wat hun opvalt aan dit schilderij, wat erop staat enzovoort.
Je vertelt wat over het pointillisme en dat dit een reactie was op het impressionisme. Deze
kunststroming duurde niet lang, vraag de klas waarom? Het antwoord op deze leuke vraag is:
het was heel veel werk om zo’n schilderij te maken voor de schilders. 
KERN
Daarna vertel je de klas dat het de bedoeling is dat ze ook een ‘schilderij’ gaan maken door
middel van stippen. Hierbij moeten ze goed letten op het kleurgebruik en daarmee leren ze
kritisch te kijken naar kleuren. Ze leren wat voor effect kleuren hebben en in welke
combinatie dit verandert. Een andere voorwaarde is dat ze een uitvinding uit de 19
e
eeuw, de
industriële revolutie, kiezen om te schilderen. Het is hierbij natuurlijk van groot belang dat je
zoveel mogelijk voorbeelden van uitvindingen uit deze eeuw hebt om te laten zien. Het is
hierbij makkelijk om op de middentafel allemaal boeken, die rijk zijn aan dit soort plaatjes,
klaar te leggen. De kinderen kunnen daar inkijken om een idee te krijgen en inspiratie op te
doen. Zorg ervoor dat je van tevoren al schoteltjes met verf klaar hebt gezet en lege potten
hebt om te vullen met water voor het uitspoelen van de kwasten. Neem de regels met je klas
voordat je met het verven begint goed door! Voorbeelden van regels: leg kranten op de tafels,
schort voor, spoel je kwast voordat je met een andere kleur verder gaat, druk niet te hard op
het papier om stippen te krijgen anders krijg je spetters, enzovoort.
EVALUATIE
Na het opruimen van alles, bespreek je een aantal schilderijen met de kinderen. Je kunt
bijvoorbeeld vragen: wie heeft zich goed aan de opdracht gehouden? Welke vind je het
mooist, waarom? Welke kleurencombinaties zijn er gebruikt? Als totale afsluiting van alles,
kun je de klas meenemen op een schoolreisje naar een van de musea die op de museumlijst
staat vermeld. Bij elk museum staat een adres, telefoonnummer, openingstijden en website
vermeld. De juf of meester kan op de website nog extra informatie verkrijgen voor het
voorbereiden hiervan. Sommige musea hebben zelf een werkblad om in te vullen voor de
kinderen, andere niet. Sommige musea hebben een aparte tentoonstelling die aandacht besteed
van het impressionisme, industriële revolutie enzovoort. Dus de leerkracht kan er ook voor
kiezen om alleen naar die tentoonstelling te gaan, dit scheelt weer in de tijd.