Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 1 
Next page End  

Copyright © 2000 - 2001 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.
Voor meer lesideeën: ga naar www.lesidee.nl
Thema: Vormen en kleuren.
A Betekenis/bedoeling:
Het aanleren van de vormen driehoek, rechthoek, vierkant en cirkel.
Tevens de kleuren van FrÖbel en de kleuren zwart, wit, grijs en bruin.
Voorbereidend rekenen (reeks naplakken) en ruimtelijke oriëntatie.
B Activiteitenaanbod: 
Allerlei speelleermateriaal wat met vormen en kleuren te maken hebben, zoals 
1.
logica-blocs, 
2.
vormen puzzel, 
3.
(vloer)mozaïek, 
4.
tangrammen, 
5.
cirkel verdeelpuzzel 
6.
eelde set, 
7.
mozaïekfiguren nalegkist, 
8.
grote /kleine houtenblokken, 
9.
kleurenlotto, 
10.vouwblaadjes, papier in de vormen zoals hierboven beschreven staat en
allerlei werkjes 
11.sorteren van vormen.
12.het voelen van vormen met de voeldoos of zak.
De cirkel van de basisontwikkeling: 
1.
communiceren,
2.
wereldverkennen, 
3.
samen spelen en werken, 
4.
redeneren en problemen oplossen( maak van een vierkant een driehoek of
rechthoek of van een rechthoek een driehoek of vierkant).Welke vormen
maak je tijdens een vouwlesje.
C Inrichting situatie en voorbereiding: 
Er wordt een museum gemaakt, met allerlei materialen, die te maken hebben
met vormen en kleuren.
D Start en voortgang:
Het klassikaal benoemen van de vormen en kleuren.
Het maken van een museum.
De voortgang wordt voor ieder kind in de begrippenlijst ingevuld.
Observatie:
E De kinderen zijn ‘matig’
bezig:
F De kinderen zijn ‘goed’
bezig
G. De kinderen zijn ‘niet
goed’ bezig:
Geef ze opdrachten in het
museum
Geef ze
verdiepingsopdrachten in
het museum
Help ze d.m.v. vragen over
de vormen en kleuren.
H. Einde activiteit: