Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 1 
Next page End  

Copyright © 2000 - 2001 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.
Voor meer lesideeën: ga naar www.lesidee.nl
De kinderen leren een liedje aan over de lente. Dit in combinatie met drama. De
kinderen zitten in de kring als bolletjes in elkaar gedoken. De meisjes zingen het
liedje en de jongens beelden het uit. Daarna zingen de jongens het liedje en
beelden de meiden het uit. Op de tekst ‘wakker worden’ groeien ze langzaam uit
tot een bloem (sneeuwklokje).
Er liggen bolletjes in de grond te slapen, te slapen.
Er liggen bolletjes in de grond, overal in ’t rond.
Wakker worden, wakker worden, alle vogeltjes zingen,
alle vogeltjes fluiten. Zet de bloemetjes buiten.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Beginsituatie:
Het liedje dat ik ze ga aanleren is nieuw voor hen. Het sluit goed aan bij het thema lente
waar ze momenteel mee bezig zijn.
Doelstellingen:
1. Voor de leerlingen:
Het leren van een nieuw liedje over de lente (introductie thema)
Het begrijpen van de tekst die ze zingen
D.m.v. de tekeningetjes weten de kinderen de volgorde van het liedje
De kinderen leren nieuwe begrippen zoals: bolletjes en sneeuwklokje
De kinderen weten wat er met het bolletje gaat gebeuren als het gaat groeien
Het actief meedoen door tijdens het zingen gebaren te maken
Aan het eind kunnen de kinderen het liedje zelf zingen zonder begeleiding van de
leerkracht
2. Voor jezelf:
Onderwijsleersituatie:
De kleuters zitten in een hoefijzervormige kring. Voordat ik ga beginnen laat ik de
kinderen bolletjes zien die ik heb meegenomen en vraag ze wat het is. 
Op een papier heb ik het liedje uitgetekend met een paar herkenbare tekeningetjes. Dit
laat ik aan de kleuters zien. Ik vertel dat deze tekeningen bij een liedje over de lente
horen. En bespreek ze een voor een (vraag ze wat ze zien op de tekening). Dan laat ik
een voor een de tekeningetjes zien en ga het liedje voorzingen. Als de kinderen het goed
kunnen mogen ze samen met mij gebaren bij het liedje maken.
 
3. Afsluiting:
We zingen  het lied nog eens allemaal met de gebaren erbij. Ik hang de tekeningetjes op
het bord zodat we die nog even kunnen zingen aan het eind van de middag voordat ze
naar huis gaan.
Onderwijs- en leermiddelen / documentatiemateriaal:
3 A4 insteekhoezen waarin de tekeningetjes zitten.