Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 1 
Next page End  

De afleerschool
Juf Marian is leerkracht op de afleerschool. Dit is een hele andere school dan de basisscholen
die wij kennen. Op de afleerschool moet je alles afleren en vergeten. Vandaag leert juf Marian
de kinderen de tafel van negen te vergeten. “Wie kan vandaag de tafel van negen opzeggen?”
vraagt juf Marian. Richard, een klein jongetje achterin de klas steekt voorzichtig zijn vinger
op. “Ik kan het wel juf!” Juf Marian zucht: “Fijn dat je eerlijk bent Richard, en gelukkig ben
je de enige. Je hebt je huiswerk niet goed gedaan. Je moest vandaag de tafel van negen
vergeten zijn.” Richard knikt. “Okee, vandaag gaan we afleren hoe je moet aftrekken.” Juf
Marian schrijft de som 556 – 318 op het bord. “Wie weet hoe deze som uitgerekend wordt? 
Niemand? Heel goed!” Daarna schrijft de juf nog wat van deze sommen op het bord. De
kinderen moeten allemaal vergeten hoe ze deze som uitrekenen. De slimste leerlingen weten
het al lang niet meer. Die vergeten altijd alles, zelfs toen ze nog op de gewone basisschool
zaten en wel alles moesten onthouden, vergaten ze alles. Toen waren ze ook niet de slimste
kinderen van de klas.
Nu deelt juf Marian de dicteeschriften uit. “Jullie krijgen een woordendictee. Schrijf zoveel
mogelijk woorden fout op, dan vergeet je het snelst hoe je de woorden eigenlijk moet
schrijven. Als je de woorden van vandaag zo opschrijft als je ze uitspreekt, krijg je een 10.
Dan zijn ze namelijk allemaal fout! Okee, daar gaan we. Vader parkeert de auto in de garage.
Schrijf op ‘garage’.” Alle kinderen buigen zich over hun schrift en schrijven het woord op. 
Hoe zullen de kinderen dit woord opschrijven?
Wat is er allemaal anders op deze school?
Jullie opdracht is om een verhaal te schrijven over een eiland waar ook alles anders gaat.
Het eiland Andersom. Stel je voor dat je op vakantie naar dit eiland gaat. Je gaat dan
bijvoorbeeld niet met een gewone boot over het water, maar onder water, met een
onderzeeër.
Schrijf wat je tijdens de vakantie gaat doen en wat je ervan vond. Verzin ook een titel
voor je verhaal.
Je krijgt een cijfer voor het rapport. Ik let bij het nakijken vooral op originaliteit/ fantasie/
is het verhaal duidelijk te volgen/ heb je je aan de opdracht gehouden
Schrijf netjes
¾ A4.