Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 1 
Next page End  

Beginsituatie:
De kinderen weten dat deze week draait om het thema heksen, ze weten hoe een heks eruit ziet, wat
een heks is en wat de kenmerken zijn van een heks. Ook weten ze dat veel lessen van deze week
draaien om dit thema.
Doel:
Het doel van deze les is dat de kinderen leren dat je naar bepaalde dingen goed kan en soms moet
kijken. Dat gaan we oefenen.
Opzet:
Materialen: Het schilderij van Rene Magritte.
Aan het begin van de les hang ik het uitvergrote schilderij van Rene Magritte op de achterkant van het
bord. Ik roep dan een oudste kleuter naar voren en vraag dan om dit schilderij te vertellen aan de rest
van de kinderen. 
Het kind beschrijft dan wat hij ziet.
Als het kind niet meer weet wat hij vertellen moet vraag ik aan de kinderen of zij nog iets weten wat
nog niet verteld is, komen ook hier geen vragen meer op dan ga ik als dat nodig is nog vragen stellen,
zodat het nog duidelijker wordt.
Vragen kunnen zijn:
· Hoe groot is het schilderij?
· Welke kleuren zie je?
· Is het een raar schilderij?
· Waarom is het raar?
· Wat zie je allemaal?
· Wat voor kleur heeft dat?
· Kan het ook in het echt wat je ziet?
· Waarom niet?
De vragen ligt ook wel aan de kinderen, hoe goed het beschreven is en wat er allemaal zelf uit de
kinderen komt.
Als dit deel is afgerond dan laat ik het schilderij zien en vraag of ze het ook zo gedacht hadden dat
het was.
Hierna praten we er nog even over dat je dus soms heel goed moet kijken naar iets wil je zien wat het
is. Soms zie je iets, wat later iets anders blijkt te zijn, dus goed kijken is best wel belangrijk.
Tijdsduur:
De les duurt ongeveer een half uur, het ligt wel aan de kinderen hoeveel vragen ze stellen en hoe
lang het schilderij omschreven wordt, maar het nabespreken wil ik toch ook een minuut of 10 doen,
dus het wordt al snel ongeveer een half uur.