Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 1 
Next page End  

Les 4 
Toneelstuk aan de hand van prentenboek met geleerde liedjes
Inleiding:
Het prentenboek van les 1 wordt nog een keer voorgelezen en besproken.
Welke bewegingen maakten we bij het prentenboek en welke muziekinstrumenten gebruikten we
daarbij. Dat doen we vandaag weer, maar dan ook met de liedjes die we geleerd hebben.
Welke liedjes? Zingen in de kring.
Kern:
Oefenen met het verhaal, de bewegingen en de muziekinstrumenten.
Ook worden de andere liedjes die we geleerd hebben toegevoegd.
De leerkracht leest het verhaal voor, wanneer er iets toegevoegd moet worden, liedje of
muziekinstrument, kan dat aangegeven worden.
Wanneer het in het prentenboek over de wind gaat, zingen we het liedje van de wind en wanneer
het over de regen gaat, zingen we het liedje van de regen en als het over de herfst gaat, zingen
we het lied over de herfst.
Zo worden alle elementen van de vorige les in deze les samengevoegd, herhaald en nog een keer
geoefend.
Prentenboek wordt 1 of 2 keer voorgelezen en de kinderen spelen mee, bewegen mee en zingen
mee.
Verwerking:
De ouders kunnen eventueel naar het verhaal/toneelstuk/musical komen kijken.
Of voor een andere groep 1 of voor groep 2 kan de voorstelling achter elkaar worden getoond.
Datgene wat ze geleerd hebben in de afgelopen drie lessen. Samengevoegd en aan elkaar
gekoppeld.
Of ze spelen het voor niemand, maar het wordt bijvoorbeeld door een videocamera opgenomen en
in de klas nog een keer bekeken.
De kinderen leren dat wat ze geoefend te hebben naar andere mensen duidelijk te laten zien.
Afronding:
Bespreken met de klas over de voorstelling. Wat was leuk? Wat was moeilijk? Wat was spannend?
Zullen we het nog een keer doen?
De kinderen hun ervaring laten vertellen over de voorstelling.
Materialen:
Prentenboek
Muziekinstrumenten
Liedjes van de vorige lessen en eventueel de materialen, paraplu bijvoorbeeld.