Navigation bar
  Print document Start Previous page
 6 of 8 
Next page End  

Copyright © 2000 - 2001 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.
Voor meer lesideeën: ga naar www.lesidee.nl
6
ZELFSTANDIGE ACTIVITEITEN
Prent van een racket inkleuren, verknippen, ineenpuzzelen en kleven op een gekleurd
blad.
Doelstellingen
Ontwikkelingsaspecten
Concretisatie
D.O.D
- Kleinmotorisch bewegen
- handvaardig zijn
(47)
- kleinmotorisch, technieken voldoende
gedoseerd en ontspannen uitvoeren.
- Een taak begrijpen, 
- de taak begrijpen en afwerken
aanvatten, volhouden
- omgaan met lukken en mislukken
en afwerken. (82)
-  Aandachtig en 
- Met overgave een langere tijd
geconcentreerd bezig
taakgericht kunnen werken, aandacht 
zijn (85)
richten op hoofdzaken.
Verwijzing naar ontwikkelingsdoelen/ leerplannen (derde opleidingsjaar)
Bronnen /
Materiaal
-
Prent van een racket
-
Kleurpotloden en / of stiften
-
Schaar
-
Gekleurd papier
-
Lijm
-
Verzamelbakje voor de puzzelstukjes
Motivatie  (voorstellen)  en opstarten
L. legt de opdracht uit met een voorbeeld in haar hand.  L. legt uit aan de kls dat ze de
tekening mogen inkleuren.  Vervolgens mogen ze op de lijnen die aan de achterkant zijn
getekend de tekening uitknippen.  Als dat gebeurd is, mogen ze de puzzel op een groter blad
in elkaar puzzelen.  Als hij juist is gemaakt, mogen ze hem vastkleven op het papier.  
Organiseren en begeleiden
De kls werken individueel aan de opdracht.
Tips:
-
De uitgeknipte puzzelstukjes worden in een bakje gelegd, zodat deze niet verloren
geraken.
-
De puzzel wordt eerst gemaakt, als de kl dan zeker is dat hij juist is (dit laat hij/ zij
eventueel controleren door de L.) mag hij/ zij hem vastkleven.
L. observeert (fijne motoriek, dominantie) en stimuleert de kls om te fantaseren.
Opruimen/ afsluiten
De kls zetten hun naam op de werkblaadjes.
De werkblaadjes worden mooi weggeborgen.  
De schaar, kleurpotloden, het bakje en lijm worden door de kls weggeborgen