Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 1 
Next page End  

Les techniek
voor groep 3
Voorbereiding;
Blokken
Karton
Papier (afvalpapier is ook oke)
Scharen
Lijm
Sloten van papier
Verhaaltje over de boer
Klaar zetten van materiaal
Tafels zo neerzetten dat er samen gewerkt kan worden
Mijn inleiding;
Eerst vertel ik een verhaaltje over een boer die naar zijn weiland
moet. Maar zijn brug is ingestort. Zijn koeien staan aan de
overkant, dus hij moet er echt naar toe. Want zijn koeien moeten
eten en hij heeft de melk van de koeien nodig. 
Hoe moet hij nu naar de overkant?
Ik verdeel de klas in 4 groepjes, zodat ik het overzicht hou en de
kinderen met elkaar moeten samenwerken.
Elke groep / tafel heeft een ‘sloot’ liggen. (deze sloot is een
stukblauw karton, zodat het verhaal gevisualiseerd wordt)
Groepje 1 en 3 krijgen blokken om een brug te bouwen
Groepje 2 en 4 krijgen karton, lijm, papier en een schaar
Na 15 minuten wisselen de even groepjes met de oneven, zodat elk
groepje beide opdrachten kan doen. Tussendoor bespreken we wat er
precies gemaakt is, zodat de volgende groepjes gebruik kunnen maken
van eventuele tips.
Als de groepjes beide opdrachten gedaan hebben bespreken we kort wat
elk groepje gedaan heeft en welk materiaal nu welke voordelen heeft.
Mijn afsluiting;
Als afsluiting heb ik het voor de kinderen nog realistischer
gemaakt. Om namelijk Boer Harm te laten kiezen welke brug hij nu wil
gebruiken maak ik van alle bruggen een foto, zodat ik die mee kan
nemen naar boer Harm. Ook zet ik de kinderen met hun brug op de
foto.
Een of twee dagen later kan je dan een brief van boer Harm voorlezen
met welke brug hij heeft gekozen. En natuurlijk waarom hij die brug
zo goed vond. 
Gemaakt door Linda Jacobs - Pelser