Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 1 
Next page End  

Bruggen bouwen.
Doelstelling:
Aan het einde van de les hebben de kinderen inzicht in de complexiteit va het bouwen van een brug
en kunnen ze werken met een 'geschoorde' constructie en kunnen ze ook verklaren waarom deze
voor stevigheid zorgt.
Algemeen:
De kinderen inzicht bieden in de wereld om hen heen en toerusten voor een zelfstandig leven.
Materialen
- Boekje: Nederland Bruggenland
- Drie dozen Knex
- Bordlineaal
- Kilogewicht
Inleiding
Ik laat de kinderen verschillende plaatjes van bruggen zien en bespreek de verschillen in constructie
met ze. Daarna vraag ik welke bruggen zij kennen. 
Kern
Ik vertel de kinderen dat ze zelf een brug gaan bouwen met Knex. Er is een aantal voorwaarden waar
de brug aan moet voldoen. Hij moet één meter overbruggen en in het midden een gewicht van één
kilo kunnen dragen. Voor hulp moeten ze in het boekje kijken.
Ik verdeel de kinderen in drie groepjes van vier. Met de bordlineaal zet ik twee tafels op één meter
afstand van elkaar. 
Afsluiting
Van ieder groepje vertelt een kind iets over het werkproces. Ik geef wat commentaar. Tot slot kijken
we of er aan de eisen voldaan is.