Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 1 
Next page End  

Wat heb je nodig?
· muurkrant 
· kladpapier
· kleurpotloden
· papier zonder lijntjes
· groot vel papier  
 
 
 
Beginsituatie 
· Kinderen weten wel / niet wat een muurkrant is.
· Kinderen hebben vaker korte verhaaltjes geschreven.  
 
 
 
Doelen
· Kinderen maken een muurkrant, waarbij ze letten op dat er niet teveel dezelfde woorden in
een verhaaltje voorkomt.
· Kinderen houden de verhaaltjes kort, dus alleen het belangrijkste vertellen ze.  
 
 
 
Inleiding (± 10 min) 
Kinderen krijgen een muurkrant te zien. De muurkrant bevat korte stukjes tekst en de totale
krant moet er vrolijk uitzien met veel kleuren, zodat het aantrekkelijk is voor de kinderen.
Samen een paar stukjes uit de muurkrant voorlezen. 
Het thema van de muurkrant die de kinderen gaan maken kan zelf bepaald worden.
Misschien als het winter is dat de kinderen daar iets over schrijven. Andere thema's kunnen
zijn zomervakantie, herfst, Pasen etc.  
 
 
 
Kern (± 30 min) 
De kinderen gaan aan de gang. Ze schrijven eerst op een kladpapiertje. Zijn ze klaar? à Dan
laten ze het even aan de leerkrach zien. Deze controleert op spellingsfouten e.d. Keurt de
leerkracht het goed dan wordt het in het net geschreven op een blaadje zonder lijntjes. Het is
slim om er dan een gelinieerd blaadje onder te leggen zodat de kinderen niet scheef
schrijven. 
Als iedereen klaar is moet de krant versierd worden. Dit doen een aantal kinderen (anders
wordt het te druk).   
 
 
 
Evaluatie (± 15 min) 
Ieder kind leest zijn eigen stukje voor en de andere kinderen mogen hierbij vragen stellen
aan de voorlezende persoon. De kinderen beoordelen van elkaar of er niet te veel dezelfde
woorden in voorkomen en of het niet te lang is.   
 
Deze les is gemaakt door Jolanda Louwers.