Navigation bar
  Print document Start Previous page
 2 of 3 
Next page End  

liggen. Het mooiste en het duurste goud dat ooit iemand gezien heeft. En het meeste geld…etc… ligt
daar ook! Maar ik vertel jullie niet waar het begraven is! Ooh nee… de schatkaart draag ik altijd bij
me, ALTIJD! Kijk maar hij zit hier in mijn zak! He? Waar is ie nu? (De piraat wordt heel
zenuwachtig, hij zoek overal in zijn kleren naar de schatkaart, maar hij vindt ‘m niet!). Willen jullie
mij helpen een nieuwe schatkaart te maken, leerlingen van groep 7?’ Vervolgens vertelt Marianne wat
de opdracht is en verdeelt de rollen. De ene helft van de klas gaat Marianne mee, naar het lokaal naast
het onze en de andere helft blijft bij mij. Vervolgens leg ik voor mijn groepjes nog een keer de
opdracht uit en vertel nog een keer met welke materialen ze mogen werken! Verder vertel ik ook nog
dat ze niks op de grond mogen gooien, want dan gaan de vlekken niet meer uit de vloerbedekking.
Daarna mogen ze zelfstandig aan de slag! Ik blijf hierbij door de klas heen lopen. Ik kijk en vraag of
alles in de groepjes lukt en indien het nodig is, help ik ze een beetje op weg! Ik ben van plan om 10
minuten voordat de school afgelopen is, alles te laten opruimen, zodat iedereen om 15:00 uur naar huis
kan gaan
7. Welke leeractiviteiten moeten de kinderen uitvoeren?
- hoe kunnen ze het beste leren?
De leerlingen moeten goed naar de opdracht luisteren. Vervolgens mogen ze naar eigen fantasie, met
de door hun gebruikte materialen, een schatkaart maken.
8. Wat doe jij zelf in deze (les)activiteit?
- welke werkvorm kies je? –wat is jouw rol daarin? 
Het 1
e
deel van de les is leerkracht gebonden, want de vertelling vindt plaats en de opdracht wordt
uitgelegd. Het 2
e
deel van de les is een vrije- vorm van lesgeven. De leerlingen mogen met hun
groepje zelfstandig hun ideeën uitvoeren. Ik blijf hierbij door de klas lopen en help indien er zich
problemen voordoen, verder geef ik de leerlingen ook ideeën en hou ik de orde!
9.
Welke onderwijs- en leermiddelen denk je nodig te hebben?
De volgende materialen heb ik nodig:
Onderleggers; Flessendoppen; Kurken; Pen & potlood;                            
Plaksel; Plakband; Vouwblaadjes; Knipsels;
Kranten & tijdschriften; Grote A1 vellen;
Verf & kwasten; Crêpe papier; Scharen; Gekleurde vellen papier
10.
Hoe evalueer je deze (les)activiteit?
-
denk daarbij aan leerproces en leerresultaat van de kinderen, maar ook aan het lesgeven zelf  (je eigen
leerproces) 
De inleidende vertelling was erg kort. Voordat ik het wist was ik de kaart al overal aan het zoeken in
mijn kleren. Ik had dit beter moeten uitwerken, maar dit idee hadden we eigenlijk 10 minuten voordat
de les begon pas gekregen, dus zo heel veel had ik er niet aan kunnen voorbereiden! De inleiding was
kort, maar krachtig! Toch kregen we nog heel veel vragen van de leerlingen over de opdracht, ze
snapten het niet allemaal. We hebben maar een paar vragen beantwoord, toen zijn we verder gegaan,
want anders was de tijd zo om! We hadden de leerlingen tot 5 afgeteld. De nummers 1 gingen bij
elkaar staan, de nummers 2 bij nummers 2…etc… De ene helft bleef dus bij mij, de andere helft ging
met Marianne mee. Ik had al verwacht dat er problemen zouden komen, betrekking hebbend op het
materiaal dat ze mogen gebruiken! Marianne had de verfgroepen, dus dat probleem had zij niet! Ik had
de 2 groepen die alleen maar met kranten mochten werken en de 2 groepen die met kosteloos materiaal
mochten werken. De groepen die alleen maar met de kranten mochten werken vonden dit oneerlijk!
Want nu konden zij niks met kleur maken, alles gebeurde in het zwart/ wit! De groepsleden konden
het onderling ook niet zo goed vinden, dus heb ik ter plaatse maar de opdracht veranderd! Ze mochten
wel met vouwblaadjes en crêpe papier werken. Hierna verliep het allemaal al stukken beter! Alleen
hadden we ons niet zo aan de tijd gehouden met opruimen, dat kwam doordat sommige groepen
weinig ideeën hadden en nu waren ze eindelijk op dreef en zouden ze al moeten opruimen. Dit zou ik
de volgende keer anders aanpakken, want toen het 15:00 uur was waren alle leerlingen naar huis
verdwenen en moesten de 2 helpers, Marianne en ik de boel opruimen! En daar ben je HEEL lang mee
bezig! Ook zou ik de materialen, die de leerlingen  mochten gebruiken, de volgende keer anders
verdelen. Op deze manier heeft iedereen het naar zijn zin en zullen er waarschijnlijk ook minder
meningsverschillen plaatsvinden in de groepjes -> die tot ruzie leiden!