Navigation bar
  Print document Start Previous page
 2 of 3 
Next page End  

- hoe ziet het vervolg van de (les)activiteit er uit? 
- hoe sluit je de (les)activiteit af?
Het meeste heb ik nu al beschreven. Maar zo komt de les eruit te zien: In de klas vertel ik de kinderen
wat de bedoeling is. Ook vertel ik duidelijk dat de leerlingen niet door elkaar mogen praten, want de
bedoeling van zo’n gesprek is, dat iedereen naar elkaar luistert! En als je iets te zeggen hebt steek je je
vinger op. Vervolgens gaan we naar de ruimte naast ons klaslokaal. Dit heb ik al helemaal startklaar
gezet samen met Marianne! Als we allemaal zitten, vertel ik dat we een kringgesprek gaan houden
over de kinderboekenweek! Ik zal dan als eerste de spits afbijten en vertel dat ik lezen leuk vind en
van welke boeken ik hou! Vervolgens geef ik de beurt aan de persoon naast me en die vertelt hetzelfde
als ik, maar dan met zijn interesses, deze leerling geeft dan weer de beurt aan de leerling naast hem en
die doet ook weer precies hetzelfde…etc… zo blijft het doorgaan, totdat iedereen geweest is! De
volgende onderwerpen heb ik op mijn lijstje staan die aan bod kunnen komen:
Wie kan vertellen wat kinderboekenweek is?
Wat vinden jullie van kinderboekenweek?
Wat een is een Gouden Griffel en een Gouden Penseel?
Ik vertel iets over de gekroonde boeken van de kinderboeken week van dit jaar en laat daarbij
ook de kaft van dit boek zien. Vervolgens vraag ik wie dit boek misschien wel wil gaan lezen!
Als afsluiting vraag ik de leerlingen of ze weleens iets speciaals hebben gedaan met
kinderboekenweek(hierbij doel ik op de schoolactiviteiten).
Daarna zeg ik dat iedereen rustig terug naar klas mag gaan en daar rustig op zijn plaats mag gaan
zitten.
Dit is de manier waarop mijn kringgesprek gaat lopen.
7. Welke leeractiviteiten moeten de kinderen uitvoeren?
- hoe kunnen ze het beste leren?
Ze moeten goed naar mijn vraag luisteren en vervolgens als ze aan de beurt zijn, vertellen wat zij
hiervan vinden. Ze leren dus hun mening te uitten en goed naar elkaar te luisteren.
8. Wat doe jij zelf in deze (les)activiteit?
- welke werkvorm kies je? –wat is jouw rol daarin?
Ik heb hierbij een leidinggevende functie! Ik stuur het kringgesprek en hou hierbij ook de orde. Als er
plotselinge stiltes vallen, ben ik degene die een nieuw onderwerp aanspitst. 
9.
Welke onderwijs- en leermiddelen denk je nodig te hebben?
Ik heb hierbij gebruik gemaakt van het internet(hiervan heb ik de boekbeschrijvingen uitgeprint en de
kaften van de gekroonde boeken). Ook heb ik hiervan algemene informatie afgehaald, zoals o.a. de
Gouden Griffel…etc.. Verder heb ik nog gebruik gemaakt van mijn moduulboek van Nederlands.
Hierin stond precies vermeld, hoe je het beste een kringgesprek kan geven.
10.
Hoe evalueer je deze (les)activiteit?
-
denk daarbij aan leerproces en leerresultaat van de kinderen, maar ook aan het lesgeven zelf  (je eigen
leerproces) 
Ik heb niet de mogelijkheid gehad om in de klas te vertellen wat de regels waren van het kringgesprek.
De vervanglerares had al verteld, dat we allemaal naar de ruimte hiernaast moesten gaan en alvast op
een kruk gaan zitten. Dit was een heel rumoerig moment. Ik heb een aantal keer om stilte moeten
vragen, maar ik kwam er niet bovenuit. Als ik het de kinderen in de klas al allemaal had kunnen
vertellen, was het misschien allemaal iets anders gelopen. Uiteindelijk hadden ze in de gaten dat ik
wilde gaan beginnen. Ik zat heel stil op mijn stoel en had een ernstige blik getrokken, daarom waren ze
ineens stil! Ik vertelde daar dus wat de bedoeling was en wat ik van hen verwachtte. Het eerste rondje
rond de klas ging heel goed, het duurde wel heel lang en je kreeg af en toe van die rare antwoorden
(over Sex boeken etc…). Ook merkte ik dat bijna niemand van lezen hield. De meeste leerlingen
lazen, omdat je het moest dan van school, maar thuis namen ze nooit een boek in handen! Dit vond ik
wel jammer! Vervolgens stelde ik mijn 2
e
vraag en gaf hiervoor een aantal kinderen de beurt. Ook ben
ik nog in kunnen gaan op wat een Gouden Griffel en Gouden Penseel is. Dit was toevallig gister op het
‘Jeugdjournaal’ geweest, dus een aantal kinderen wisten het antwoord! Ik vroeg of ze misschien ook
wisten welke boeken gewonnen hadden en/of welke genomineerd waren. Hier wist niemand een
antwoord op. Toen heb ik het besluit genomen om iets over die boeken te gaan vertellen en om de kaft
hiervan te laten. Vervolgens vroeg ik nog ‘wie’ welk boek wel graag zou willen lezen. Hiervoor
hoefden ze alleen hun vinger in de lucht te steken! Helaas was de tijd voor mijn kringgesprek om,