Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 1 
Next page End  

Voeding
Boodschappenlijstje
Doelstelling:
De leerling weet hoe je een boodschappenlijstje opstelt
De leerling begrijpt dat informatie die je wilt onthouden je beter kunt opschrijven
Beschrijving les:
De leerkracht vertelt het verhaal over iemand die boodschappen doet maar de helft vergeet.
Omdat hij geen briefje bij zich heeft. Dankzij het verhaal maak je de kinderen duidelijk dat
het van belang is om iets op te schrijven, zodat je het niet vergeet. De leerkracht start een kort
gesprek over boodschappen doen, de volgende vragen kunnen aan bod komen:
-
Wie gaat er wel eens met papa of mama boodschappen doen?
-
Wat wordt er gebruikt om de boodschappen te onthouden?
-
Hoe ziet zo’n boodschappenlijstje er nou uit?
De kinderen krijgen de opdracht om zelf een boodschappenlijstje te maken bij hun favoriete
eten. Wat moet er allemaal gekocht worden? Laat de kinderen nadenken over de volgende
vragen:
-
Hoe ziet eten eruit?
-
Wat zit er eigenlijk in?
Na ongeveer 10 minuten worden de boodschappenlijsten klassikaal besproken en sluit de
leerkracht af met een raadspel. De leerkracht heeft verschillende boodschappenlijsten, hij
noemt wat er op de lijst staat en dan is vraag aan de kinderen, van wie is dit lijstje?
Organisatie:
Verhaal verzinnen rondom boodschappen doen en de helft vergeten.
Boodschappenlijstje van verschillende mensen, bijvoorbeeld:
-
een drukke moeder
-
een kind dat bijna jarig is
-
een dierenarts
-
een heks
-
een doe-het-zelver