Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 1 
Next page End  

De les
We beginnen op de matjes waar de leerlingen rustig op kunnen gaan liggen en zich kunnen
ontspannen. Daarna ruimen we de matjes op en gaan we verder in groepjes. Hier doen we 2
opdrachten mee. We beginnen met het oefenen van het maken van geluiden en er een ritme aan
koppelen, daarna gaan we verder met het maken van een verhaal door alleen maar geluiden. Dit laten
we ook aan de groep horen.
Uitleg:
Fantaseren: De leerlingen liggen op een matje. Ze mogen zelf beslissen hoe ze het beste/lekkerste
liggen, en de ogen moeten gesloten worden. Als iedereen lekker ligt gaan we ons concentreren op de
geluiden die we in de klas horen. Hierna gaan we een stapje verder en gaan we luisteren welke
geluiden er allemaal in de school te horen zijn. Het laatste stapje is horen naar wat er buiten allemaal
gebeurd. We proberen ons ook voor te stellen wat voor een geluid de deur thuis maakt als we die
open en dicht doen. Verder proberen we de kast/stoel/bank en bed uit. De spelbegeleidster begeleid
het fantaseren. Met zachte stem verteld zij waar de groep zich op moet proberen te concentreren.
Eigen geluiden ritme: In groepjes van 4 gaan de leerlingen uitproberen wat voor geluiden ze allemaal
kunnen maken. Ze maken hiervoor gebruik van hun eigen stem, maar ook d.m.v. materialen. De
groepjes moeten proberen om van die geluiden een soort ritme te maken. 
Geluidendecor: Groepjes van maximaal 4 personen maken. De groepjes moeten proberen om met
verschillende geluiden een verhaal te weergeven. Op het podium is een doek gespannen, waar achter
de leerlingen in groepjes aan het einde van de les hun verhaal moeten spelen. Er wordt gelet op de
concentratie van het groepje onder het spelen (minimaal 1 minuut), herkenbaarheid van de
omgeving, spannende gebeurtenissen en veel verschillende geluiden.
Begeleiding:
Het is belangrijk om de groepjes op het podium goed te begeleiden het is verstandig de leerlingen
elkaar niet zelf te laten beoordelen omdat iedereen snel het idee heeft voor gek te staan. Goed
aanmoedigen en complimentjes geven maakt dat de groep meer zelfvertrouwen krijgt