Navigation bar
  Print document Start Previous page
 2 of 3 
Next page End  

Copyright © 2000 - 2001 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.
Voor meer lesideeën: ga naar www.lesidee.nl
Inhoud van de les en didactische activiteiten
Leersituaties
Didactische werkvormen (Wat doet de leerkracht)
Inhoud (Wat wil je overdragen)
Tijd
Inleiding
Kern
Afsluiting
Ik laat het materiaal zien een leg uit aan de hand van voorbeelden uit
wat textuur is. Ik vraag aan de klas hoe ze de dingen zouden
benoemen. Ruw, glad, ribbelig, enz.
Dan pak ik het alu-folie en laat zien hoe je zelf textuur kunt maken. Ik
leg het materiaal op de instructie tafel en doen het voor.
Dan leg ik de knutselopdracht uit.
We gaan met aluminiumfolie een huisje, bloem of beest maken. We
wrijven de stukjes folie over een oppervlakte zodat er een textuur
ontstaat.  Met al die verschillende texturen bouwen ze iets.
De verschillende onderdelen van het huisje, bloem, enz. moeten uit
andere texturen bestaan, dat is een eis. De leerlingen mogen alles
gebruiken wat ze kunnen bedenken. Ik zeg wel dat het een duidelijke
textuur moeten hebben ander maak je het jezelf te moeilijk. De
weekhulpen delen het papier uit. Ik deel per leerlingen één A4-tje alu-
folie uit, ze moeten dus zuinig zijn. De leerlingen pakken zelf lijm en
scharen omdat ik niet weet wie wat zelf heeft.
Voor we beginnen moeten ze hun naam op het blad schrijven.
Ze knippen zelf het alu-foli in stukjes. Dan gaan we beginnen. 
Ik loop door de klas om te kijken of iedereen aan het werk kan. Daarna
begeleid ik kinderen in het verzinnen van materialen en beantwoord ik
vragen.
We hangen de werkstukken op en ik wijs de kinderen op details. Ze
ruimen zelf op.
10
min.
30
min.
15
min.