Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 1 
Next page End  

Wat heb je nodig?
· klei
· onderleggers
· latjes, stokjes
· mesjes
· kleirollers  
 
 
 
Beginsituatie 
· Kinderen hebben vaker met klei gewerkt.
· Kinderen weten wel / niet wat een totempaal is.  
 
 
 
Doelen 
· Kinderen leren hoe ze een stapelvorm van klei moeten maken.
· Kinderen leren aanhechten en inkrassen van texturen.  
 
 
 
Inleiding (± 10 min): 
Praten met de kinderen over wat een totempaal is. Je kunt het ze vertellen, je kunt het ze ook laten
vertellen. 
Je legt uit dat ze dat zelf ook gaan maken. Je laat ze zien hoe dat moet.
Plakken klei rollen (niet te dik, niet te dun) --> een cilinder van maken --> versieren --> nog een plak
klei rollen --> op elkaar 'naaien' en zo door tot je een beetje een goede lengte hebt.  
 
 
 
Kern (± 40 min): 
Kinderen gaan aan de slag. Ze kunnen ook eerst van tevoren bedenken dat ze willen, maar houd
goed in de gaten dat na zeker een minuut of 10 iedereen aan de gang is. 
Leerkracht loopt rond en stimuleert, eventueel helpt.   
 
 
 
Slot (± 10 min):
Bekijken van elkaars werkstukken. Zeggen welke ze mooi vinden en waarom.  
 
Deze les is gemaakt door Jolanda Louwers.