Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 1 
Next page End  

Beginsituatie en materiaal 
De kinderen hebben in ieder geval per groep een wc rol. Deze rol dient eigenlijk als fototoestel. Ik ga
met de kinderen bepalen wat je ziet als je door een fototoestel kijkt. Ik laat de kinderen zelf bepalen
wat zij leuk vinden om op de "foto" te zetten. Dat stukje bekijken zij door hun eigen "fototoestel". Zij
moeten dus erg goed kijken wat ze precies zien, want een foto kun je immers later ook niet meer
veranderen.Ik leg er de nadruk op de kinderen goed na moeten denken over wat ze zien, als je door
het rolletje maar ene klein stukje ziet, teken je ook maar een klein stuikje. Als je van een raam van een
hoekje ziet, teken je alleen dat ene hoekje.Kijk tijdens het tekenen af en toe nog even door de koker
zodat je geen dingen teveel tekent of juist te weinig.Je tekening houdt op aan de rand van het blad.
Daar teken je dus wat je aan de rand van je koker ziet.De kinderen zitten in principe op hun eigen
plaats, zij mogen echter wel hun tafel draaien om hun "hoekje" nog te kunnen zien. Er wordt gewerkt
met potlood. Eerst met grijs potlood de lijnen opzetten, daarna mogen ze de tekening inkleuren met
kleurpotlood.  
 
 
 
Doelstelling 
De leerlingen kunnen met tekenpotlood een stukje van hun eigen tekenlokaal nauwkeurig
omschrijven.  
 
 
 
Organisatie 
van tevoren leg ik de bedoeling uit. De kinderen zitten op hun eigen plaats.Inhouden:
afsnijdingLeerlingactiviteiten: "maken van een eigen foto"Het opruimen: iedereen zorgt dat zijn eigen
tafel netjes is, met z'n allen doen we de hele klas. Nabespreking in de klas: een paar tekeningen
bespreek ik in de klas na. Materialen: potloden, rond papier (ronde blaadjes, of zelf geknipt)Bronnen:
methode tekenen moet je doen.Tijdsplanning: drie kwartier