Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 1 
Next page End  

Copyright © 2000 - 2001 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.
Voor meer lesideeën: ga naar www.lesidee.nl
Lesvoorbereiding: verkeer
Doelstellingen:
Productdoelen:
De kinderen:
Leren de betekenis van enkele verkeersborden. Je moet! (het is verplicht) Het is verboden!
Let op, kijk uit! Dit is…
Leren de betekenis van verboden en verplicht.
Kunnen zelf een verkeers(school)bord ontwerpen.
 
Procesdoel:
De kinderen:
Herkennen meerdere verkeersborden, kunnen ze plaatsen in categorieën. 
Fase 1 (5 minuten):
Benodigdheden:
Het bord, met daarop vier verschillende borden. Je moet! (het is verplicht) Het is
verboden! Let op, kijk uit! Dit is…
Ik teken vier verkeersborden op het bord en schrijf daaronder: Je moet! Het mag niet! Let
op, kijk uit! Dit is… Ik vraag wat deze borden zouden betekenen. Daarna vraag ik of ze
zelf ook zo’n soort bord kennen en laat een paar kinderen een verkeersbord op het bord
tekenen.
Fase 2 (10 minuten): 
Benodigdheden:
A4 tekenpapier
Kleurpotloden
Stiften
Ik vraag de kinderen of we in school ook (verkeers)borden hebben en waar we ze wel zouden
kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld: Je moet je jas aan de kapstok hangen. Het is verboden (je
mag niet) te rennen. Let op, kijk uit spelende kinderen. Dit is de klas van groep 3.
De kinderen gaan nu zelf een verkeersbord tekenen die zij nodig vinden op school. Deze
tekenen ze op tekenpapier met stiften of kleurpotlood.
Fase 3 (10 minuten): 
Benodigdheden:
De zelfgemaakte verkeersborden
Ik laat een paar kinderen met hun tekening naar voren komen. De kinderen uit de klas moeten
raden wat voor bord het is en waar het hoort te hangen.
Als ik daar de ruimte voor krijg, hang ik de borden ook echt door de hele school op.