Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 1 
Next page End  

Copyright © 2000 - 2001 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.
Voor meer lesideeën: ga naar www.lesidee.nl
Doel:
De kinderen kunnen een ritme spelen aan de hand van symbolen.
De kinderen kunnen zelf een melodie met hard en zacht maken.
Inleiding.
Ik laat de kinderen twee blaadjes zien een met een grote stip en een andere met een
kleinere stip.
Ik vraag de kinderen wat dit zou kunnen betekenen. Als de kinderen niet op hard en
zacht komen, breng ik dit zelf in.
Ik sla hard op een handtrom en vraag de kinderen welke stip ik bedoel en daarna
zacht en vraag weer welke ik nu bedoel. Ik herhaal dit een paar keer om het voor de
kinderen duidelijk te krijgen. 
Daarna hang ik een ritme van hard en zacht op het bord. Bijvoorbeeld:
Ik sla dit voor op de handtrom en vraag de kinderen goed de stippen te volgen. Dit
doe ik nog een keer maar maak dan een fout, wie ziet waar dat het fout ging.? Wie
zou dit op de trom ook kunnen? Ik laat een paar kinderen dit ritme slaan eventueel
hang ik ze iets anders.  Eventueel voer ik het tempo iets op.
Daarna deel ik muziek instrumenten uit. Samen oefenen we nog wat ritmes, daarna
gaan de kinderen in hun groepje proberen om zelf een ritme te maken. Dit laten ze
dan aan de klas horen.
Als afsluiting kunnen we nog een liedje zingen of  met de hele klas nog een aantal
ritmes spelen.